نماینده افغان‌تباری که طالبان را «برادر» خواند در انتخابات کانادا شکست خورد

مریم منصف وزیر برابری جنسیتی و نماینده لیبرال کانادا از یک رقیب تازه‌نفس و بی‌تجربه شکست خورد

CHRIS WATTIE / POOL / AFP

وقتی در ماه اوت و همزمان با اجرای برنامه خروج نیروهای خارجی، مریم منصف از طالبان خواست تا خروج ایمن شهروندان خارجی را تضمین کنند، او فکر نمی کرد که یک کلمه در گفته‌هایش به رسوایی سیاسی بدل شود.

او روز گذشته در انتخابات پارلمان کانادا در حوزه پیتر بورو از میشل فرری کاندیدای حزب محافظه‌کار شکست خورد. این برای دومین بار در ۶۰ سال گذشته است که در این حوزه یک کاندیدای محافظه‌کار رای می‌آورد. میشل فرری بدون سابقه سیاسی و مدیریتی است و پیروزی او بر نماینده حزب لیبرال دستاورد بزرگ حزب محافظه‌کار در پیتربورو است.

مریم منصف نماینده افغان تبار از حزب لیبرال در دو دولت فعلی و پیشین جاستین ترودو به عنوان وزیر حضور داشته است. او در ماه اوت در یک سخنرانی گفت که «من می‌خواهم از فرصت استفاده کنم و با برادرانمان، طالبان، صحبت کنم. ما از شما می‌خواهیم که خروج ایمن افراد از افغانستان به خارج از کشور را تضمین کنید.»

شکست حزب لیبرال در حوزه‌ای که به صورت سنتی به کاندیدای لیبرال رای می‌داده به دلیل همین رسوایی سیاسی «برادر» خواندن طالبان از سوی مریم منصف رخ داد. او پس از اینکه اظهاراتش در مورد طالبان جنجال برانگیخت گفت که استفاده از کلمه «برادر» یک «موضوع فرهنگی» و رایج است. با این وجود به نظر می‌رسد شهروندان کانادایی حوزه انتخابیه‌اش این توضیح او را نپذیرفته‌اند.

با وجود اینکه مریم منصف در این حوزه شکست خورد ولی حزب لیبرال همچنان می تواند رهبری دولت آینده را در اختیار داشته باشد و «دولت اقلیت» تشکیل دهد. به بیان دیگر جاستین ترودو این بار باید سهم بزرگتری از کابینه‌اش را با حزب ائتلافی تقسیم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاستین ترودو، نخست‌وزیر لیبرال کانادا که دولتش در ماه‌های گذشته با انتقادهای گسترده‌ای در زمینه نحوه مدیریت همه‌گیری کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن رو‌به‌رو شده است، اوایل ماه اوت خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام فدرال شد، به این امید که با کسب اکثریت در پارلمان، قدرت خود و حزبش را تثبیت و تقویت کند. با اعلام نتایج اولیه انتخابات مشخص شد که این آرزوی ترودو محقق نخواهد شد.   

مریم منصف از خانواده‌ای افغان و متولد شهر مشهد در ایران  است.