نتایج اولیه انتخابات کانادا: لیبرال‌ها و ترودو دولت اقلیت تشکیل می‌دهند

مجید جوهری و علی احساسی، اعضای ایرانی‌تبار حزب حاکم لیبرال کانادا، بار دیگر در انتخابات پارلمانی پیروز شدند

جاستین ترودو و خانواده‌اش درحال پیگیری نتایج انتخابات پارلمانی در دفتر مرکزی حزب لیبرال  در مونترال- Sean Kilpatrick / POOL / AFP

هرچند هنوز شمارش آرای انتخابات پارلمانی کانادا در آن کشور به پایان نرسیده است، گزارش‌‌ها از پیروزی حزب لیبرال جاستین ترودو در انتخاب زودهنگام و باقی‌ ماندن او در جایگاه نخست‌وزیری خبر می‌دهد. مجید جوهری و علی احساسی، دو نماینده ایرانی‌تبار حزب لیبرال در پارلمان کانادا، نیز بار دیگر در انتخابات پیروز شدند.     

رسانه‌های اصلی کانادا ازجمله شبکه‌های تلویزیونی سی‌بی‌سی و سی‌تی‌وی نیوز، دوشنبه شب، ۲۹ شهریورماه، با اعلام نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات، حزب لیبرال کانادا را پیروز نهایی انتخابات پارلمانی، اما تلاش‌ این حزب برای کسب اکثریت کرسی‌های را ناموفق اعلام کردند. به این ترتیب جاستین ترودو برای سومین دور متوالی نخست‌‌وزیر کانادا می‌شود و حزب لیبرال به‌دلیل نداشتن اکثریت کافی برای تشکیل کابینه، باید با یکی از احزاب اقلیت ائتلاف کند.  

جاستین ترودو، نخست‌وزیر لیبرال کانادا که دولتش در ماه‌های گذشته با انتقادهای گسترده‌ای در زمینه نحوه مدیریت همه‌گیری کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن رو‌به‌رو شده است، اوایل ماه اوت خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام فدرال شد، به این امید که با کسب اکثریت در پارلمان، قدرت خود و حزبش را تثبیت و تقویت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب لیبرال برای تشکیل دولت اکثریت نیاز به کسب دست‌کم ۱۷۰ کرسی از ۳۳۸ کرسی پارلمان داشت. نتایج نهایی انتخابات کانادا صبح روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریورماه، اعلام خواهد شد، اما در حال حاضر بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا، حزب لیبرال ۱۵۵ کرسی و حزب محافظه‌کار، رقیب اصلی آن،  ۱۲۲ کرسی به‌دست آورده‌اند. این نتایج براساس شمارش آرای بیش از ۸۵درصد حوزه‌های رای‌گیری اعلام شده است و بر این اساس، رسانه‌های کانادا اقلیتی بودن دولت آینده را قطعی می‌دانند. 

در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۹ کانادا نیز حزب لیبرال‌ ۱۵۵ کرسی و محافظه‌کاران ۱۱۹ کرسی را در اختیار گرفته بودند.

حزب لیبرال کانادا پیش از این دو نماینده ایرانی‌تبار و یک نماینده افغان‌تبار در پارلمان آن کشور داشت. مجید جوهری و علی احساسی، نمایندگان پارلمان فدرال کانادا به‌ترتیب از مناطق ریچموندهیل اونتاریو و ویلودل تورنتو، بار دیگر در انتخابات به نمایندگی مناطق خود انتخاب شدند. اما مریم منصف، نماینده افغان‌‌تبار پیتربورو‌ در پارلمان کانادا  که پیش از این در جایگاه وزیر زنان و برابری جنسیتی دولت قرار داشت، کرسی خود را به رقیب محافظه‌کارش واگذار کرد.

انتخابات پارلمانی زودهنگام کانادا روز دوشنبه درحالی برگزار شد که حدود یک‌میلیون نفر از رای‌دهندگان پیشاپیش رای خود را به‌صورت پستی ارسال کرده و پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز در رای‌گیری پیش از موعد رای خود را به صندوق انداخته بودند.