کرونا در آمریکا؛ آمار مرگ از قربانیان آنفلوآنزای اسپانیایی فراتر رفت

در حال حاضر ایالات متحده، آماج سویه جدید ویروس کرونا، دلتا است

ایالت‌های فلوریدا، تگزاس، می‌سی‌سی‌پی و آلاباما بیشترین تعداد قربانیان ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند - Chip Somodevilla/AFP

اداره ردیابی دانشگاه جان هاپکینز اعلام کرده است که آمار مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ در آمریکا از تعداد قربانیان همه‌گیری آنفلوآنزای سال ۱۹۱۸ که به مرگ ۶۷۵ هزار نفر منجر شد، بالاتر رفته است. 

از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰ تاکنون، ۶۷۶ هزار نفر (در آمریکا) بر اثر عوارض آن جان باخته‌اند که به مراتب بیش از ۶۷۵ هزار مورد مرگ ناشی از همه‌گیری آنفلوآنزا در قرن گذشته است.

در حال حاضر در ایالات متحده که آماج سویه جدید ویروس کرونا، دلتا، است و روزانه دست‌کم دو هزار نفر بر اثر عوارض این بیماری از بین می‌روند. این بالاترین نرخ مرگ‌ومیر کووید-۱۹ از ماه مارس ۲۰۲۱ تاکنون است. 

ایالت‌های فلوریدا، تگزاس، می‌سی‌سی‌پی و آلاباما بیشترین تعداد قربانیان ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند.

موارد قابل توجه مرگ‌ومیر شاخصی برای شکست دولت آمریکا در واکسیناسیون جمعیت واجد شرایط دریافت واکسن در این کشور تلقی می‌شود.

گفته می‌شود به رغم دستاوردهای چشمگیر علمی درآمریکا و جهان از زمان همه‌گیری ۱۹۱۸ تاکنون، چند چالش از جمله تردید گسترده مردم برای دریافت واکسن و بی‌کفایتی رهبران در توجیه فواید آن، این همه‌گیری را طولانی کرده است. 

دکتر هوارد مارکل، استاد تاریخ پزشکی دانشگاه میشیگان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ثروتمندان جامعه آمریکا -و بدتر از آن رهبرانشان- این (فرصت واکسیناسیون واجدان دریافت آن ) را از دست داده‌اند.» 

همه‌گیری سال ۱۹۱۸ یکی از وخیم‌ترین همه‌گیری‌های تاریخ بشریت به شمار می‌رود که به مرگ حدود ۵۰ میلیون تن در سطح جهان منجر شد. این زمانی بود که جمعیت جهان تنها یک چهارم امروز بود. در حال حاضر تعداد قربانیان ویروس کرونا در جهان ۴.۶ میلیون نفر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همه‌گیری آنفلوآنزا در ایالات متحده که آن زمان جمعیت کمتری داشت، بیشترین قربانی را برجای گذاشت.

دلایل پدید آمدن آن مشکل نبود واکسن آنفلوآنزا در آن زمان و اعمال نشدن اقدام‌هایی از جمله قرنطینه به منظور کنترل گسترش بیماری بود.

همه‌گیری سال ۱۹۱۸ به غلط آنفلوآنزای اسپانیایی خوانده می‌شود؛ زیرا اگرچه نخستین موارد از این کشور گزارش شدند، منشا بیماری در اسپانیا نبود.

آنفلوآنزای اسپانیایی در جریان جنگ جهانی اول شیوع پیدا کرد و از جوانان قربانیان زیادی گرفت. بنا بر اعلام مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌های واگیردار آمریکا (سی‌دی‌سی)، نبود واکسن پیامدهای آن همه‌گیری را وخیم‌تر کرد.

در گزارش سی‌دی‌سی آمده است: «آمار بالای مرگ‌و‌میر افراد سالم از جمله گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ ساله یکی از جنبه‌های خاص این همه‌گیری (۱۹۱۸) بود.»  

پیچیدگی‌های ناشی از کووید-۱۹ به‌ویژه سویه دلتا، بروز این بیماری میان کودکان و نوجوانان در آمریکا را موجب شده است.

سی‌دی‌سی هشدار داده است: «داده‌های کووید-نِت نشان می‌دهد که موارد مراجعه کودکان به بیمارستان افزایش یافته است. در آخرین هفته ماه اوت، موارد بستری شدن کودکان چهار ساله و کوچک‌تر در بالاترین سطح خود بوده است.»

داده‌های کووید-نِت نشان می‌دهد که موارد مراجعه کودکان به بیمارستان افزایش یافته است. در آخرین هفته ماه اوت، موارد بستری شدن کودکان چهار ساله و کوچک‌تر در بالاترین سطح خود بوده است. تمام کودکان دو ساله و بزرگ‌تر باید درمکان‌های سربسته ماسک بزنند.

-سی دی سی (سی دی سی گوو@) ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱

ایالات متحده از نیمه دسامبر (۲۰۲۱) یعنی ۹ ماه پس از آنکه سازمان بهداشت جهانی کووید-۱۹ را یک همه‌گیری اعلام کرد، برنامه واکسیناسیون خود در سطح کشور را آغاز کرد؛ اما میلیون‌ها آمریکایی در مورد دریافت واکسن بیماری که آن‌ها را در معرض خطر مرگ ناشی از عوارض آن قرار می‌دهد، ابراز تردید کردند. هشت ماه (پس از آغاز برنامه واکسیناسیون) تنها ۶۴ درصد واجدان دریافت واکسن با یک دوز آن واکسینه شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان