ترامپ: اگر بخواهم جنگ افغانستان را در یک هفته ختم می‌کنم

خواست ترامپ برای کاهش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان

JOHANNES EISELE / AFP

FILES-US-AFGHANISTAN-POLITICS-CONFLICT-TROOPS-TRUMP

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا می‌گوید:«اگر بخواهیم جنگ افغانستان را در یک هفته ختم خواهیم کرد، اما نمی‌خواهیم "ده میلیون" شهروند این کشور، کشته شوند». آقای ترامپ، همچنین حضور نیروهای نظامی کشورش را در افغانستان، «خنده‌آور» خوانده و گفته است: «افغانستان جای خطرناکی است و باید تمام رویدادهایی را که در آنجا رخ می‌دهد، زیر نظر داشته باشیم».

آقای ترامپ گفت: «دولت ایالات متحده آمریکا تلاش دارد نیروهای نظامی خود را در افغانستان کاهش دهد اما نیروهای اطلاعاتی خود را برای همیشه در آنجا نگهدارد». ترامپ ادامه داد: «ما اکنون روی برنامه‌ای کار می‌کنیم که مورد پذیرش همه باشد وچگونگی حضور ما را در افغانستان تعیین کند».

ترامپ تاکید کرد: «افغانستان یک کشور خطرناک است؛ اتحاد جماهیرشوروی به خاطر حضور در افغانستان به روسیه تبدیل شد و ما باید تمام رویدادهایی را که در این کشور رخ می‌دهد، زیر نظر داشته باشیم».

ترامپ افزود: «به من گفته‌اند که روس‌ها تلاش دارند بار دیگر وارد خاک افغانستان شوند؛ من گفتم شهروندان این کشور چنین اجازه‌ای را نخواهند داد، زیرا آنان قبلآ هم تلاش کرده بودند این کار را انجام دهند ولی نتیجه نگرفتند».

آقای ترامپ مذاکرات صلح را، که اکنون میان نمایندگان آمریکا و طالبان جریان دارد، خوب خواند و گفت که گروه طالبان برای حکومت افغانستان احترامی قائل نیست و من این را درک می‌کنم. او گفت: «طالبان مدت‌هاست که با حکومت افغانستان در جنگ هستند و هیچگاه باهم کنار نیامده‌‌اند. حالا این گروه تصمیم گرفته با ایالات متحده آمریکا کنار آمده و جنگ را متوقف کند. آنها در جنگ با آمریکا چیزهای زیادی را از دست داده‌اند».

دونالد ترامپ به تازگی گفته است که پس از توافق صلح با گروه طالبان، آمریکا در منطقه‌ای از افغانستان، حضور نظامی دائمی خواهد داشت. او همچنین هشدار داده است: «اگر پس از توافق صلح با این گروه حمله‌ای به آمریکا صورت گیرد که منشا آن افغانستان باشد، ما دوباره با نیروهای نظامی به این کشور خواهیم آمد که نظیرش در گذشته نبوده است».

شماری از اعضای کنگره ایالات متحده، در مورد گفته‌های آقای ترامپ مبنی بر توافق صلح با طالبان و خروج زودهنگام نظامیان آمریکایی از افغانستان، ابراز نگرانی کرده‌اند.

لیندسی گراهام، از سناتورهای جمهورخواه ، اعتماد دونالد ترامپ به طالبان را یک اشتباه بزرگ خوانده و گفته است که خروج زودهنگام نیروهای خارجی از افغانستان، باعث می‌شود حادثه ۱۱ سپتامبر، باری دیگر تکرار شود.

بانو لیز چینی، عضو کنگره آمریکا نیز از دونالد ترامپ خواسته است که توافق صلح با طالبان را نپذیرد. لیز چینی گفت: «توافق صلح با طالبان به این معنی است که آمریکا در برابر طالبان، القاعده و داعش شکست را پذیرفته است».

حکومت روسیه نیز به زمزمه‌های خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان واکنش نشان داده و گفته که روسیه خواستار خروج تمام نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان است و در این مورد موضع روشنی دارد.

حکومت افغانستان نیز پس از گفته‌های رئیس جمهور آمریکا و مقامات بلند پایه دیگر این کشور مبنی بر خروج نظامیانشان از افغانستان واکنش نشان داده و گفته است که شهروندان افغانستان نیز می‌خواهند که پس از برقراری صلح در این کشور نیروهای خارجی در اینجا حضور نداشته باشند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، گفت: «توانایی نیروهای افغان رو به افزایش است و همه آرزو داریم که روزی شاهد باشیم که هیچ نیروهای نظامی خارجی در افغانستان حضور نداشته باشد».

شمشاد استانکزی، تحلیلگر مسائل سیاسی، می‌گوید: «هیچ شکی نیست که آمریکا، بخاطر منافع ملی و نابود کردن دشمنان خود در افغانستان حضور دارد، اما حضور ایالات متحده مطابق یک پیمان است و نه خودسر. باید خروج نظامیان آمریکا از این کشور بدون مشورت با حکومت افغانستان نباشد؛ اگر آن‌ها بدون مشورت بروند و این کشور را در آتش جنگ رها کنند، روزی دود  و شعله‌های این آتش حتما دامن آمریکا را خواهد گرفت». 

دونالد ترامپ، اکنون در مورد کاهش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان پس از امضای توافق صلح با طالبان، سخن می‌گوید. نمایندگان این کشور اکنون در پایان دور نهم مذاکرات صلح با نمایندگان طالبان در قطر حضور دارند و گفته می‌شود که پس از توافق میان آمریکا و طالبان، ترامپ تصمیم دارد بیشترین میزان نظامیان آمریکا را از افغانستان خارج کند.