۶۰۰ نقطه خارج از حد استاندارد آلودگی صوتی در تهران

نیمی از شکایت‌های مردمی به اداره محیط‌ زیست تهران از آلودگی‌های صوتی است

آلودگی‌های صوتی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های زیست‌ محیطی‌اند که سلامتی شهروندان را به خطر می‌اندازد - ATTA KENARE / AFP

یافته‌های پژوهشی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران نشان می‌دهد که این شهر از نظر آلودگی صوتی بالاترین رتبه را دارد. بر اساس این گزارش، ۴۹ درصد آلودگی صوتی پایتخت را موتورسیکلت‌ها ایجاد می‌کنند. اگزوز این وسیله نقلیه صدایی بیش از ۹۰ دسی‌بل تولید می‌کند. در ردیف دوم و سوم نیز خودروهای سبک و سنگین قرار دارند که به ترتیب تولیدکننده ۳۰ و ۲۰ درصد آلودگی‌های صوتی پایتخت‌اند. صدایی که این دو گروه تولید می‌کنند بیش از ۸۱ دسی‌بل است و ازآنجا که در شهر تهران، بیش از سه میلیون خودرو تردد می‌کنند، این شهر از نظر آلودگی صوتی به مرحله هشدار رسیده است.

علاوه بر وسایل نقلیه، عوامل دیگری نیز در ایجاد آلودگی صوتی تهران تاثیرگذارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فعالیت‌های عمرانی شهرداری و ساخت‌وسازها اشاره کرد. در برخی مناطق مثل میدان راه‌آهن و فرودگاه نیز انواع دیگری ازصداها در ایجاد آلودگی صوتی نقش ایفا می‌کنند.

همه این موارد در کنار هم از تهران شهری پرسروصدا ساخته‌اند تا جایی که به گفته فاطمه برنا، رئیس اداره حفاظت از محیط‌ زیست شهر تهران، در سال ۱۴۰۰ نزدیک به نیمی از شکایت‌های مردمی به اداره محیط‌زیست تهران، از آلودگی‌های صوتی بوده است.

به گزارش روزنامه همدلی، حدود ۶۰۰ نقطه خارج از حد استاندارد آلودگی صوتی در تهران وجود دارد و وضعیت آلودگی صوتی در پایتخت از مرز هشدار گذشته است و این شهر اکنون در شرایط اضطرار قرار دارد و چنانچه برای این مشکلی چاره‌اندیشی نشود، در آینده‌ای نزدیک آلودگی صوتی نیز مانند آلودگی هوا به چالشی بزرگ در این شهر تبدیل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، حسین شهید زاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، اعلام کرده بود که وضعیت آلودگی صوتی در محیط‌های شهری «بحرانی» است و نتایج اندازه‌گیری آلودگی صوتی تهران در سال ۱۳۹۹ نشان داده که میزان تراز صدای روز و شب در پایتخت خیلی به هم نزدیک است و این موضوع حکایت از آن دارد که شدت آلودگی صوتی در شب، از ‌روز بیشتر است.

آلودگی‌های صوتی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های زیست‌ محیطی‌اند که سلامتی شهروندان را به خطر می‌اندازد و در افراد اختلالاتی همچون سردرد، خستگی، افزایش فشارخون، تحریک‌پذیری و زودرنجی، ضعف ایمنی بدن، سوءهاضمه و مشکلات گوارشی ایجاد می‌کنند.

مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران در پژوهشی، پیامدهای روحی و جسمی آلودگی صوتی بر ساکنان شهرها را بررسی کرده و یافته‌های این مطالعه نشان داده است که عوارضی همچون بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، سکته قلبی و مغزی، اختلال‌های روانی و رفتاری، اختلال خواب و دیابت با آلودگی صوتی ارتباط معناداری دارند.

بر اساس نتایج این پژوهش، در طول روز از هر سه نفر یک نفر از صدای محیطی احساس آزردگی می‌کند و در طول شب از هر پنج نفر یک نفر به دلیل مواجهه با صدای ترافیک به اختلال خواب دچار می‌شود. این مواجهه مزمن با سطوح بالای صدای محیطی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از جمله سکته را نیز افزایش می‌دهد.

توران قدیمی، کارشناس بهداشت، نیز در گفت‌وگو با روزنامه همدلی با اشاره به اینکه صدای بلندتر از ۶۵ دسی‌بل برای کودکان و بیماران نامناسب است، گفت: «اکنون اکثر بزرگراه‌های تهران که کنار مناطق مسکونی کشیده شده‌اند، صدایی بین ۷۰ تا ۸۰ دسی‌بل تولید می‌کنند.» در حالی که به گفته او، بر اساس موازین و مقررات، ساخت‌وسازها باید تا ۱۵۰ متر از منبع آلودگی صدا فاصله داشته باشد؛ اما در تهران بزرگراه‌ها چنان بیخ گوش ساختمان‌ها ساخته شده‌اند که در صورت کوچک‌ترین انحرافی ماشین به منازل و ساختمان‌های مجاور بزرگراه برخورد می‌کند.

او از ساختمان‌سازی به عنوان دومین منبع آلودگی صوتی نام برد و گفت: «در شهر‌های بزرگ و پرجمعیتی مانند تهران ساختمان‌سازی عامل مهمی در بروز آلودگی صوتی است؛ در کشور‌های مختلف دنیا از روش‌های نوینی برای کنترل این منبع آلودگی صوتی استفاده می‌شود اما در کشور ما، برای کنترل آلودگی صوتی ناشی از فعالیت‌های ساختمانی قوانین مشخصی تدوین نشده است.»