دولت نجیب میقاتی از مجلس لبنان رای اعتماد گرفت

کابینه پیشنهادی میقاتی پس از یک سال اختلاف‌های سیاسی بر سر کرسی‌های کابینه و همزمان با عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی، رای اعتماد گرفته است

جلسه مجلس لبنان برای دادن رای‌ اعتماد به دولت-LEBANESE PARLIAMENT / AFP

دولت جدید لبنان روز دوشنبه ۲۹ شهریور از مجلس ملی آن کشور رای اعتماد گرفت.

پیشتر تشکیل دولت یکی از شرایط برای خروج از بحران اقتصادی در لبنان تعریف شده بود و ۸۵ نماینده به دولت پیشنهادی نجيب میقاتی، نخست‌وزیر آن کشور، رای اعتماد دادند و ۱۵نماینده آن را تایید نکردند.

دولت پیشنهادی نجیب میقاتی وعده داده است که مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول را ازسرگیرد و اصلاحات لازم و مورد نظر کشورها و سازمان‌های برای دریافت بودجه را شروع کند.

جلسه رای اعتماد مجلس در روز دوشنبه هفت ساعت به طول انجامید، هرچند نبيه بری، رییس جنبش شیعه امل، از میقاتی خواست تا به دلیل قطع برق سخنانش را خلاصه کند.

نجيب میقاتی در حالی تشکیل دولت را به منزله شمع در تاریکی توصیف کرد، که لبنان در رکودی عمیق فرورفته و با کمبود سوخت و بی‌برقی مواجه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میقاتی که از جمله ثروتمندان سرشناس لبنان است، در ایجاد ثبات اقتصادی راهی دشوار پیش رو دارد. او در اوایل مرداد امسال از سوی میشل عون، رییس‌جمهور نزدیک به حزب‌الله، در لبنان مامور تشکیل دولت شد.

میقاتی قبل از رای‌گیری گفت: «مذاکره با صندوق بین‌المللی پول انتخاب نیست، بلکه امری است که باید انجام گیرد.»

برای دریافت کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول، دولت لبنان باید اصلاحات سیاسی از جمله تمهیداتی برای مبارزه با فساد و به هدر رفتن پول را انجام دهد، که نخست‌وزیرهای پیشین قادر به انجامشان نبودند.

کابینه پیشنهادی میقاتی پس از یک سال اختلاف‌های سیاسی بر سر کرسی‌های کابینه و همزمان با عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی، رای اعتماد گرفته است.

نظام مالی لبنان در اواخر سال ۲۰۱۹ دچار تزلزل شد و کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس که به شکل سنتی محل انتقال پول به لبنان بودند چند سالی است که به علت نفوذ حزب‌الله - ‌گروه شیعه و تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران- علاقه‌ای به نجات لبنان نشان ندادند.

میقاتی وعده داده که لبنان را به میان کشورهای عرب بازگرداند. حزب‌الله هفته گذشته اولین محموله از سوخت ایران را وارد لبنان کرد.

نجیب میقاتی که دولتش از جمله دارای وزیران تحت حمایت حزب‌الله است، روز جمعه گفت که ورود سوخت از ایران در تقابل با حاکمیت لبنان بوده است.

بیشتر از جهان