آدریان دریا تحریم شد

مایک پومپئو: این نفتکش دوباره در حال حرکت به سوی سوریه بود

Johnny BUGEJA / AFP

مدت کوتاهی پس از آنکه وال استریت ژورنال نوشت،‌نفتکش آدریان دریا در تلاش برای تقسیم بار خود در کشتی‌های کوچک‌تر است تا نفت را به سوریه برسانند، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، اطلاعات موثقی دارد که نشان می‌دهد این نفتکش به طارطوس در سوریه می‌رود و خبر از توقیف آن داد.

آدریان دریا-۱ یا گریس-۱ سیزدهم تیرماه به دلیل نقض قوانین تحریم اتحادیه اروپا علیه سوریه در جبل‌الطارق توقیف شد. این نفتکش که حامل دو میلیون بشکه نفت ایران بود، پس از ۴۵ روز و با ارایه اسناد مورد نظر به دادگاه عالی جبل‌الطارق، از جمله اینکه نفتکش به سوریه نمی‌رود، آزاد شد. مقامات آمریکا در همان زمان خواستار توقیف نفتکش شدند، اما دادخواست طرف آمریکایی در دادگاه پذیرفته نشد.

در روزهای اخیر اخبار مختلفی در مورد مقصد‌های این نفتکش از یونان تا ترکیه منتشر شد و سرانجام نیز مقامات تهران مدعی شدند، نفتکش و بارش را یکجا فروخته‌اند.

اما گزارش‌ها در مورد اینکه نفتکش دوباره در حال حرکت به سوی سوریه است، ‌موجب شد خزانه‌داری آمریکا اعلام کند که آدریان دریا و کاپیتان‌اش را تحریم می‌کند.

در بیانیه خزانه‌داری آمریکا آمده است:« آدریان دریا-۱ حامل دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت ایران در نهایت به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نفع می‌رساند و شامل فرمان اجرایی می‌شود که تروریست‌ها و حامیان تروریسم را هدف می‌گیرد».

آمریکا قبلا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود.

در ادامه این بیانیه آمده است که در نتیجه تحریم آدریان دریا و کاپیتان‌اش، همه اموال و دارا‌یی‌های مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با نفتکش شامل قوانین تحریم ایالات متحده،محدودیت‌های صدور ویزا و بلوکه اموال می‌شوند.

بیشتر از