ذخیره سدها در ایران به مرحله هشدار رسید 

مخازن سدها نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است 

 گزارش‌ وزارت نیرو نشان می‌دهد ظرفیت مخازن سدها در ایران به ۳۹ درصد رسیده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، وضعیت مخازن سدها در استان‌های خراسان رضوی و شمالی، خوزستان، هرمزگان، تهران، سیستان و بلوچستان و مرکزی «نامناسب» اعلام شده است. این شرایط درباره سد کوچری در گلپایگان (استان اصفهان) نیز صدق می‌کند. 

بحران آب در ایران روزبه‌روز به مرحله جدیدتری وارد می‌شود. بر اساس اعلامیه وزارت نیرو، هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ شهر در کشور در وضعیت تنش آبی قرار دارند و وضعیت ۱۰۱ شهر نیز قرمز است. بارش‌های جوی از ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مقام‌های وزارت نیرو می‌گویند ذخیره سدها نیز به ۳۹ درصد رسیده و این در حالی است که سال قبل در همین موقع، ۵۵ درصد بوده است. به‌ عبارت‌ دیگر، میزان آب در مخازن سدهای کشور ۲۹ درصد کاهش یافته‌ و از ۲۷.۷ میلیارد مترمکعب در سال‌ ۱۳۹۹ به ۱۹.۶ میلیارد مترمکعب در سال‌ ۱۴۰۰ رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به گزارش روزنامه همشهری، آخرین اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران از وضعیت بارندگی کشور حاکی از این است که در ۳۶۲ روز سپری‌ شده از سال آبی ۱۴۰۰–۱۳۹۹، میانگین ارتفاع ریزش‌های جوی ایران به ۱۵۶ میلی‌متر رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال آبی قبل ۵۰ درصد و نسبت به میانگین بارندگی در دوره‌های مشابه ۵۲ سال اخیر، ۳۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس این آمارها، در این بازه زمانی وخیم‌ترین وضعیت بارندگی در حوضه آبریز «مرزی شرق» واقع در حاشیه شرقی استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده که ۷۰ درصد کمتر از سال ۱۳۹۹ و ۵۷ درصد کمتر از میانگین ۵۰ سال اخیر بوده است. 

این آمار حکایت از این دارد که بحران آب و خشکسالی در ایران به مرحله‌ای جدی رسیده است. به‌تازگی، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، نیز به این موضوع اشاره کرده بود. او با بیان اینکه ۶۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی و آب پشت سدهای کشور ۳۰ درصد کمتر شده است، گفت: «در صورت در پیش نگرفتن تدابیر لازم، حدود ۵۰۰ شهر و پنج هزار روستا با بحران آب مواجه خواهند شد.» 

در حالی‌ که وزارت نیرو از قرار گرفتن حدود ۳۰۰ شهر در وضعیت تنش آبی خبر داده است، رئیس کمیسیون عمران مجلس، آمار ۵۰۰ شهر را در این وضعیت تایید کرده و گفته است که اگر کاری انجام نشود، این شهرها «درگیر بحران» خواهند شد. به گفته او، در چنین شرایطی ممکن است بیش از پنج هزار روستا در تامین آب شرب با بحران مواجه شوند.