انتخابات روسیه؛ نظرسنجی‌ها از پیروزی حزب حامی پوتین حکایت دارد

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد حزب حاکم روسیه متحد ۴۵.۲ درصد آرا را کسب کند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه - Valery MELNIKOV / SPUTNIK / AFP

نتایج نظرسنجی‌های نشان می‌دهد که حزب حاکم روسیه که حامی رئيس‌جمهور ولادیمیر پوتین است، در انتخابات مجلس این کشور اکثریت را از آن خود کرده است.

اما روند رای گیری احتمالا برای تعداد زیادی از صداهای مخالف آسایش‌خاطر اندکی فراهم کرده و هنوز خیلی زود است که ببینیم آیا تصاویر تقلب‌های انتخاباتی که در فضای مجازی منتشر شدند، راه به جایی خواهند برد یا خیر.

بر اساس نظرسنجی‌ها بین چهار تا پنج حزب به مجلس راه خواهند یافت. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد حزب حاکم روسیه متحد ۴۵.۲ درصد آرا را کسب کند و حزب کمونیست با ۲۱ درصد با قدرت در جایگاه دوم باشد.

حزب لیبرال دموکرات روسیه که به نادرستی جبهه‌ ملی‌گرا نامیده می‌شود، با ۸.۷ درصد سوم است و حزب «روسیه منصف» با ۷.۹ درصد و احتمالا حزب «خلق جدید» با ۴.۷ درصد باقی کرسی‌ها را به دست آورده‌اند.

تمام احزاب مذکور به طور کامل یا به میزانی قابل توجه تحت کنترل کرملین‌اند ولی هنوز ممکن است شگفتی‌های زیادی در حوزه‌های رای‌گیری محلی که نیمی از ترکیب مجلس ملی را تشکیل می‌دهند، رقم بخورد.

در این انتخابات روس‌ها در رای‌گیری ۸۵ حوزه فدرال برای انتخاب ۴۵۰ نماینده مجلس دومای این کشور، ۱۲ فرماندار و (اعضای) ۳۹  مجلس محلی رای دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نهایت، برای کرملین نتیجه به دست آمده حزب حاکم که در نظرسنجی‌ها زیر ۳۰ درصد اقبال داشت، رضایت‌بخش است. اما روشی که به این نتیجه منجر شده، سوالات بسیاری را پیش آورده است. تا آنجا که پیش از رای‌گیری، کرملین حتی کارزاری بسیار گسترده برای سرکوب سایر اندیشه‌ها به راه انداخت -رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد را فلج کرد، نامزدهای انتخاباتی مرتبط با الکسی ناوالنی، مخالف محبوس و مسموم شده حکومت را حذف کرد و سرانجام شرکت‌ عظیم فناوری ایالات متحده را متقاعد کرد برنامه‌های تاکتیکی انتخاباتی را که خود ایجاد کرده بود، متوقف کند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) هم از اعزام ناظران انتخاباتی خودداری کرد زیرا به آن‌ها گفته شد به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ تنها می‌توانند تعداد محدودی ناظر داشته باشند. در همین حال، سازمان نظارتی محلی گولوس (Golos) را هم سازمانی خارجی اعلام کردند و حق دریافت اطلاعات از حوزه‌های انتخاباتی را ار آنها گرفتند. این امر کاهش توان نظارت مقایسه آمار واقعی مشارکت و آمار اعلام شده را در پی داشت.

اما این سازمان مردم‌نهاد به هر صورت توانست یک مرکز ارتباطی کوچک برای آگاهی از «نقشه تقلب‌های انتخاباتی» سنتی ترتیب دهد.

درست پیش از پایان رای‌گیری، این نقشه بیش از چهار هزار و ۲۰۰ گزارش و ۱۶۸ مورد تخلف جدی را نشان می‌داد. به گفته منتقدان، نو‌آوری‌های اخیر نظیر رای‌گیری الکترونیک که «نظارت بر آن‌ها تقریبا غیرممکن است» و افزودن دو روز به زمان رای‌گیری پیش از موعد، راه تقلب کردن را باز گذاشته است.

این انتخابات احتمالا به طور ویژه به دلیل دو مورد خاص در یاد‌ها باقی خواهد ماند که تصویر هر دو مورد ضبط شده است؛ تصویر اول از منطقه بریانسک است و دو زن از مقام‌های انتخاباتی را نشان می‌دهد که به زور می‌خواهند برگه‌های رای را به صندوق بیندازند و بعد به پوچی این وضعیت خود می‌خندند.

مورد دوم از کمیروو، منطقه‌ای است که همیشه آمار مشارکت در آن بالا است و مقام‌هایی را نشان می‌دهد که سعی دارند صندوق رای را از دوربین مخفی کنند ولی نمی‌توانند به طور کامل یک بغل برگه‌ رای را که به شکل سحرآمیزی از پشت پرچم دیده می‌شود، پنهان کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان