بازده رؤیایی بازار سرمایه

اخبار مربوط به مذاکره ایران و آمریکا بورس تهران را شوکه کرد

عکس از دنیای اقتصاد

دلار در کف قیمت:

بازارهای مالی درهفته گذشته با نوسانات بسیار گسترده‌ای همراه بودند؛ اما مطابق هفته‌های گذشته در نهایت این خریداران ارز بودند که متحمل ضرر شدند. در هفته گذشته بازار دلار یکی از بزرگترین ریزش‌های هفتگی خود را ثبت کرد و در ساعاتی حتی به کانال ۱۰ هزار تومان نیز وارد شد. جایی که آخرین بار در بهمن ۹۷ به آن وارد شده بود؛ اما بعد از ساعتی دوباره به کانال ۱۱ هزار تومان وارد شد و در پایان هفته با ثبت بازده منفی ۱/۳ درصد در قیمت ۱۱۲۸۰ تومان به کار خود پایان داد. با ثبت این بازده، دلار از ابتدای امسال در حدود ۸/۱۸ درصد از ارزش خود را از دست داده است. یورو نیز همانند دلار ریزش سنگینی داشت و با ثبت بازده منفی ۸/۳ درصدی به قیمت ۱۲۵۰۰ تومان رسید. بازده یورو از ابتدای امسال به منفی ۴/۱۶ درصد رسیده است.

با ریزش ارز بازار طلا نیز ریزشی شد، اما به دلیل رشد جهانی قیمت اونس ریزش‌ها در بازار طلا کمتر حس شد. سکه با کاهش ۲/۱ درصدی نسبت به هفته گذشته به قیمت ۴ میلیون و ۹۰ هزار تومان رسید، با ثبت این بازده منفی، سکه از ابتدای امسال ۶/۶ درصد از ارزش خود را از دست داده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش ۱ درصدی قیمت در حدود قیمتی ۴۰۹ هزار تومان معامله شد. با این کاهش قیمت بازده طلا از ابتدای امسال به منفی ۸/۳ درصد رسید. با وجود ریزش ۸/۱۸ درصدی قیمت دلار، طلا تنها ۸/۳ درصد از ارزش خود را از دست داده است. این به معنی رشد شدید قیمت اونس در بازارهای جهانی است.

برای مقایسه بازده بازارها با بازده بدون ریسک باید گفت افرادی که پول خود را در بانک یا اوراق قرضه سرمایه‌گذاری کرده‌اند با در نظر گرفتن نرخ سود ۲۰ درصدی تاکنون در حدود ۸/۸درصد بازده کسب کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازده ۵۶ درصدی بورس در سال ۹۸:

بورس در هفته گذشته یک بازده رؤیایی را ثبت کرد. در این هفته شاخص کل بورس تهران با ثبت بازده ۷/۴ درصدی به عدد ۲۷۸۶۴۵ واحدی رسید و در یک قدمی کانال ۲۸۰ هزار واحد ایستاد. بورس تهران تنها با گذشت ۵ ماه از سال به بازده ۵۶ درصدی رسیده است. این بازده رؤیایی در حالی است که دلار از ابتدای امسال ۸/۱۸ درصد از ارزش خود را از دست داده است. این هفته فرابورس نیز با رشد ۶/۳ درصدی روبه‌رو شد.

این رشد خیره‌کننده بورس موجب گمانه‌زنی‌های متفاوت تحلیل‌گران بازار سرمایه شد. بسیاری از تحلیل‌گران خبر مربوط به مذاکره ایران و آمریکا را عامل این رفتار هیجانی اعلام کردند، عده‌ای دیگر گزارش خوب شرکت‌ها در مردادماه را نشانی از بهبود شرایط عنوان کردند وعده‌ای دلایل تکنیکی را برای رشد بورس عنوان می‌کردند؛ اما به هرحال باید قبول کرد نوسانات بورس تحت تاثیر مجموعه‌ای از شرایط رخ می‌دهد. در ادامه به بررسی بیشتر بازار سرمایه و اخبار تأثیرگذار بر آن خواهیم پرداخت.

نقدینگی در بازار سرمایه:

مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس در طول هفته جاری شاهد رکورد جدیدی بود. در طول هفته گذشته ارزش معاملات در بورس تهران به بیش از ۷۷۳۲ میلیارد تومان و ارزش معاملات در بازار فرابورس به حدود ۶۷۱۱ میلیارد تومان رسید. درواقع مجموع ارزش معاملات در بورس و فرابورس به عدد رؤیایی ۱۴۴۴۳ هزار میلیارد رسیده است. این سطح از ارزش معاملات را می‌توان رکوردی جدید در بازار سرمایه کشور عنوان کرد. ارزش بالای معاملات نشان از ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه دارد. رسیدن کدهای فعال برای خرید عرضه اولیه به عدد رؤیایی ۶۵۰ هزار نفر نشان از تمرکز بیشتر جامعه به سمت بورس است. در صورت حمایت دولت شاید بتوان فرصتی فوق‌العاده برای جذب نقدینگی سرگردان مردم به سمت تولید و بورس شکار کرد.

روزهای پر تنش صنعت خودروسازی:

بعد از اخراج و سپس دستگیری مدیرعامل سابق ایران‌خودرو، صحبت‌ها از جانشینی عباس علی‌آبادی مدیرعامل مپنا به‌عنوان مدیرعامل جدید ایران‌خودرو بود؛ اما در اواسط هفته جاری، فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت در امور صنایع به‌عنوان مدیرعامل ایران‌خودرو انتخاب شد. مقیمی در مراسم معارفه خود رونق تولید، احیای شرکت ساپکو، توجه به منابع انسانی، ایجاد سازوکار برای پرداخت بدهی این شرکت به قطعه سازان و تمرکز بر تعمیق عمق ساخت داخل را اهم برنامه‌های خود عنوان کرد.

با این حال آمار تولید خودروسازان نشان از شرایط وخیم این صنعت می‌دهد. دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع در پنج ماه نخست امسال ۳۲۰ هزار و ۲۳۹ دستگاه تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید آن‌ها در حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است. نکته جالب این آمار تبدیل‌شدن سایپا به پرتیراژترین خودروسازی کشور است. سایپا با تولید ۱۴۶ هزار و ۳۴۸ دستگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/۱۱ درصد کاهش تولید داشته است. ایران‌خودرو نیز با تولید ۱۳۶ هزار و ۳۰۷ دستگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش تولید داشته است.[۱]

خوش‌بینی بورس به مذاکرات:

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بعد از ظهر روز یکشنبه سوم شهریور از سفر محمدجواد ظریف به شهر بیاریتز فرانسه، محل برگزاری نشست رهبران گروه هفت خبر داد. این خبر شوکه کننده با استقبال بی‌نظیر بورس همراه شد. این سفر با استقبال روحانی نیز همراه شد و روحانی اعلام کرد حاضر است بر سر منافع ملی ایران با هرکسی ملاقات داشته باشد. این دو خبر در کنار هم گمانه‌زنی‌ها را برای ملاقات روحانی و ترامپ در آینده نزدیک به اوج خود رساند، اما بعد از چند ساعت موضع‌گیری‌های ترامپ، روحانی و ظریف نشان داد در آینده نزدیک نباید به دیدار سران کشورهای ایران و آمریکا امید زیادی داشت؛ اما بورس با امیدوار شدن به توافق رشد خوبی را تجربه کرد. باید دید سوخت مذاکرات تا کجا می‌تواند شرایط بورس تهران را به سمت بهبود پیش برد.

تغییرات بازار پایه:

در هفته جاری قوانین جدید بازار پایه ابلاغ شد و قرار است بازار پایه با رنگ‌بندی جدید از ۲۵ شهریور کار خود را شروع کند. یکی از دلایل این اقدام را می‌توان نوسانات چند برابری سهام برخی از شرکت‌ها در بازار پایه عنوان کرد. در قوانین جدید سهام بازار پایه تحت سه تابلو زرد، نارنجی و قرمز معامله می‌شود. در هریک از تابلوها یک حراج هفتگی به‌صورت حراج پایانی انجام می‌شود و بعد از آن دامنه نوسان در روزهای معاملاتی بین دو حراج در هر یک از تابلوهای زرد سه درصد، نارنجی دو درصد و قرمز یک درصد خواهد بود.

ابلاغ این خبر موجب جو روانی منفی در بازار پایه شد و اکثر سهام موجود در بازار بعد از اعلام خبر با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. هرچند سیاست‌گذار به دنبال افزایش کارایی بازار بوده، اما به نظر می‌رسد بازار نسبت به تغییرات واکنش منفی نشان داده است.

بورس در هفته آتی:

بعد از رشد شدید ارزش معاملات به نظر می‌رسد سوخت جدیدی وارد بورس تهران شده است. رفت و برگشت شاخص و تقابل شدید میان خریداران و فروشندگان از نکات جالب معاملات این هفته بود، نوسانات ۱۰ درصدی بعضی از سهم‌های بازار از سمت صف فروش به سمت صف خرید از نکات جالب‌توجه بازار بود.

عطش شدید خریداران برای ورود به بورس نشان از وضعیت مناسب بازار و امید سهامداران به رشد بیشتر بازار سرمایه دارد. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران با قطع امید نسبت به بازارهای موازی همچون ارز و طلا به سمت بورس هجوم آورده‌اند، در نتیجه رسیدن به هدف ۳۰۰ هزار واحدی برای بازار سرمایه چندان دور از دسترس نیست. هدفی که در حدود سه ماه گذشته در مقاله اول از سری مقالات هفتگی تحلیل بورس به آن اشاره شد. لازم به ذکر است بانک مرکزی نباید شرایط را برای ریزش بیشتر دلار آماده کند و در صورت کاهش قیمت دلار به زیر  ۱۱ هزار تومان در قالب خریدار وارد شده و شرایط را برای کاهش دامنه نوسان در آینده آماده کند.

در شرایط هیجانی سهامداران از خرید سهام با نسبت P/E بالا خودداری کنند. با آرام شدن شرایط و شروع دوران رکود این جنس از سهام به دلیل شرایط بنیادین نامناسب ریزش‌های شدیدی خواهند داشت.

با توجه به اتفاقات مثبتی که در مورد مذاکرات ایران و اروپا رخ داده است در کنار گزارش‌های خوب شرکت‌های تولیدی در مردادماه و ثبات در بازار ارز، بازار می‌تواند همچنان به رشد خود ادامه دهد. هرچند به نظر می‌رسد هفته آتی بازار با آرامش بیشتری به روند خود ادامه دهد و ما شاید نوسانات کمتری در بازار باشیم.

بیشتر از اقتصاد