ابراهیم رئیسی وارد تاجیکستان شد

سازمان عفو بین‌الملل خواسته بود رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به دلیل نقش داشتن در کشتار زندانیان، تحت تعقیب قرار گیرد

سفر به تاجیکستان اولین سفر خارجی ابراهیم رئیسی در مقام رئیس جمهوری است- عکس از ایسنا

ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه، ۲۵ شهریور، به‌منظور شرکت در نشست سران سازمان‌ همکاری‌های شانگهای به شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان سفر کرد. دیدار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از تاجیکستان در حالی انجام می‌شود که نام او در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، ابراهیم رئیسی در راس هیئتی سیاسی و اقتصادی به دوشنبه رفته و قاهر رسول‌زاده، نخست‌وزیر تاجیکستان، از او استقبال کرده است. او روز جمعه، ۲۶ شهریور، در نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای سخنرانی دارد و با تعدادی از سران کشورهای عضو دیدار می‌کند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که ابراهیم رئیسی روز دوشنبه آینده با ولادیمیر پوتین دیدار می‌کند ولی نهایتا به دلیل مثبت شدن آزمایش کرونای یکی از نزدیکان رئیس‌جمهور روسیه، وی سفر خود به تاجیکستان را لغو کرد و در قرنطینه قرار گرفت.

سعید خطیب‌زاده در تاریخ ۲۲ شهریور، در نشست خبری خود گفته بود که این اولین سفر خارجی ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران است. به گفته خطیب‌زاده، رئیسی علاوه بر شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای، گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای با تعدادی از مقام‌های شرکت‌کننده و سران کشورها خواهد داشت.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، در حالی از ابراهیم رئیسی برای حضور در اجلاس شانگهای دعوت کرده است که نهادهای مدافع حقوق بشر و خانواده‌های قربانیان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ خواستار آن هستند که او تحت تعقیب قرار گیرد و محاکمه شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی یکی از «اعضای هیئت مرگ» است که نقش اصلی را در کشتار زندانیان در تابستان سال ۱۳۶۷ برعهده داشته است. با وجود پیگیری‌های بین‌المللی مدافعان حقوق بشر برای محاکمه ابراهیم رئیسی، قرار گرفتن او در سمت رئیس‌جمهوری برایش مصونیت سیاسی ایجاد کرده است.

به‌تازگی، بیش از ۴۰۰ ایرانی-آمریکایی محقق، دانشمند، استاد دانشگاه و کارشناس در نامه‌ای از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته‌اند در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های سال ۱۳۶۷ و جنایت علیه بشریت اشاره کند.

سازمان عفو بین‌الملل پس از انتخاب ابراهیم رئیسی درخواست کرده بود رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به دلیل نقش داشتن در اعدام زندانیان، تحت تعقیب کیفری قرار بگیرد.

در نامه‌ای دیگر که روز ۱۸ شهریور امسال منتشر شد، ۲۵ برنده جایزه نوبل از سازمان ملل خواستند کمیسیون بین‌المللی تحقیق برای بررسی «جنایت عظیم کشتار زندانیان» در جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهد. نویسندگان این نامه خطاب به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، نوشتند: «۳۰ هزار زندانی سیاسی در طی چند هفته پس از بازجویی دو یا سه‌دقیقه‌ای در کمیته موسوم به مرگ، اعدام شدند.»

آنان ابراهیم رئیسی را یکی از عاملان اصلی این کشتار دانستند و هشدار دادند: «در صورت فقدان پاسخگویی بین‌المللی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در ایران ادامه خواهد یافت.»