مسعود کیمیایی براساس فیلم‌نامه احمد شاملو فیلم می‌سازد

شاملو گفته بود حتی اگر اسپیلبرگ یا فلینی هم این سناریو را بخواهند، فقط کیمیایی باید آن را بسازد

شاملو این فیلم‌نامه را در سال ۱۳۶۸، یازده سال پیش از مرگش به کیمیایی سپرد‌ـ عکس از برنانیوز

مسعود کیمیایی پس از سال‌ها، برای ساخت فیلم سینمایی «میراث» دست به کار شد. فیلم‌نامه میراث را احمد شاملو نوشته است.

داستان میراث از مواجهه پسری با مرگ پدرش آغاز می‌شود که در خانه درگذشته و فضای مرگ تمام محیط پیرامون گرفته است. در ورای این داستان، ماجراهای حزب دموکرات در آذربایجان در سال ۱۳۲۴ روایت می‌شود.

فیلم‌نامه میراث که ۱۵ سال پس از مرگ احمد شاملو، در سال ۱۳۹۴، منتشر شد، خود ماجرایی خواندنی دارد. آن‌طور که شاملو در مقدمه آورده است، نسخه نخست میراث یک رمان بود که شاعر پس از پایان نگارش، آن را در اختیار دوستی گذاشت تا مطالعه‌ کند، اما آن دوست هیچ‌وقت تنها نسخه میراث را به شاعر پس نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاملو که پیش‌‌تر اعلام کرده بود میراث نزدیک‌ترین اثر به خود اوست، بار دیگر دست به کار نگارش شد اما این بار قالب فیلم‌نامه را برای آن برگزید. پس از پایان نگارش هم آن را به مسعود کیمیایی سپرد تا فیلمش را بسازد. این ماجرا به سال ۱۳۶۸، حدود ۱۱ سال پیش از مرگ احمد شاملو، بازمی‌گردد.

به گزارش سینما دیلی، مسعود کیمیایی آن زمان گفته بود: «در همان سال ۶۸ از او خواستم میراث را خودش کارگردانی کند. یک‌ بار در خانه من میراث را خوانده و محمود سماک‌باشی از آن فیلم گرفته بود. نمی‌توانست کارگردانی کند. آیدا گفت از نظر جسمی نمی‌تواند. گفتم با من. لای پنبه می‌گذارمت. می‌خواست. آن چشم‌های هوشمند شاعر می‌خواست؛ اما شاید کمی دیر بود.»

به روایت مسعود کیمیایی، آن روز احمد شاملو به کیمیایی گفته بود که حتی اگر اسپیلبرگ یا فلینی هم این سناریو را بخواهند، فقط تو باید آن را بسازی.

حالا پس از گذشته بیش از ۲۰ سال از مرگ شاملو، مسعود کیمیایی تصمیم گرفته است که میراث را بسازد. او برای گرفتن پروانه ساخت فیلم اقدام کرده اما هنوز معلوم نیست در فیلم‌نامه اصلی چه تغییرهایی قرار است ایجاد شود.

بیشتر از فیلم