تا تحریم‌ها وجود دارد، انتظار خویشتن‌داری نداشته باشید

غریب‌آبادی با انتقاد از آژانس، سه کشور اروپایی و آمریکا، خواستاربرچیده شدن همه تحریم‌ها شد

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران به کشورهای اروپایی و آمریکا بدهکار نیست- عکس از ایرنا

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت: « مادامی که تحریم‌ها علیه ما ادامه دارد، از ایران انتظار خویشتن‌داری و اقدام سازنده نداشته باشید.»

او که امروز در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع بررسی وضعیت اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت، افزود: «اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ما، از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف و تولید سوخت سیلیساید، برابر حقوق ما تحت معاهده عدم اشاعه صورت می‌گیرند، جنبه کاملا صلح آمیز دارند و از بُعد پادمانی نیز تحت نظارت و راستی‌آزمایی آژانس قرار دارند. از این رو، توصیه می‌کنم که عوام‌فریبی نکنید و به تعهدات عمل نکرده خود در برابر ملت ایران عمل کنید. ما بدهکار شما نیستیم.»

این سخنان پس از آن مطرح می‌شود که در جریان سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، ایران و آژانس به تفاهمی جدید دست یافتند و شورای حکام نیز از صدور قطعنامه‌ای علیه ایران خودداری کرد.

غریب‌آبادی، در سخنان امروز خود به‌تندی از آمریکا و سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرد و گفت: «همان‌گونه که توسط رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه کشورمان اعلام شد، ایران خواهان مذاکراتی است که نتیجه محور باشد. مهم است که خروجی این تلاش ها متضمن این باشد که تمامی تحریم‌ها به‌طور موثر و قابل راستی‌آزمایی برداشته شوند و ما دوباره شاهد فجایعی مانند خروج آمریکا از توافق، یا سوءاستفاده از مکانیسم‌های مندرج در برجام و نقض تمامی تعهداتش ذیل آن نباشیم»

او افزود: «هنوز مشاهده نشده است که آیا دولت کنونی آمریکا عزم کافی و آمادگی ترک اعتیاد خود برای استفاده از اقدامات قهری یک‌جانبه، احترام به حقوق بین الملل، اجرای تعهدات خود درخصوص لغو تحریم‌ها به روشی کامل و موثر، و اتخاذ تصمیمات دشوار ضروری برای این امر را دارد یا نه؟ بسیار مهم است که آمریکا بدون تأخیر بیشتر و هرگونه پیش شرط، نقض تعهدات خود تحت توافق هسته ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را متوقف کند.»

به گفته غریب آبادی، «ادامه و یا توقف ثبت داده‌ها ربطی به تعهدات پادمانی ایران ندارد. بدون شک، هرگونه تصمیمی که قرار باشد توسط ایران در این خصوص اتخاذ گردد، تنها بر پایه ملاحظات سیاسی خواهد بود و آژانس نمی‌تواند و نباید آن را جزو مطالبات خود بداند.»

او با انتقاد از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «آژانس عادت کرده صرفاً به فکر بازرسان، تجهیزات و نظارت‌های خود باشد و وظایف و مسئولیت‌های خود در برابر خرابکاری تروریستی علیه تأسیسات صلح آمیز اعضای خود را ایفاء نمی کند. مادامی که آژانس تکلیف خود را با این تناقض‌ها روشن نکند، مشکلات ادامه خواهند داشت. آژانس باید موضع روشنی در این خصوص اتخاذ کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر، تاسیسات هسته‌ای ایران به ویژه در فردو هدف حملاتی بود‌ه‌اند. مسئولان جمهوری اسلامی در همه این اقدامات، انگشت اتهام را متوجه اسرائیل کرده‌اند.

غریب‌آبادی  در سخنان خود آمریکاو سه کشور بریتانیی را به نقض تعهدات شان متهم کرد و گفت: «آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را از طریق خروج از برجام و اعمال سیاست شکست خورده "فشار حداکثری" و از سرگیری تحریم ها، که به طور مستقیم و مخربی بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران که مهم‌ترین هدف توافق هسته‌ای می‌باشد اثر گذاشته است، نقض نمود.»

او افزود: «از آنجا که بخش لغو تحریم و تأثیرات آن در برجام، مبنای اساسی رضایت ایران به این توافق را تشکیل می‌دهد، نقض‌های ایالات متحده آمریکا باعث شد که این قسمت از توافق، بی اثر و عاری از فایده شود.  متاسفانه، به طور مناسبی به این نگرانی ها توسط اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی نیز به منظور یافتن راه حل های عملی جهت جبران نقض توافق رسیدگی نشد.»

 غریب‌آبادی گفت: «لازم می‌دانم اینجا به‌ویژه از بیانیه‌های برخی کشورهای عضو توافق هسته‌‌ای و کشورهای اروپایی ابراز تأسف جدی و همچنین تعجب نمایم. گویی این کشورها فراموش کرده اند که این ایران بود که به تمامی تعهدات خود تحت این توافق پایبند بود و از مزایای آن نیز به خاطر اقدامات قانون شکنانه آمریکا و بی اقدامی اروپایی ها، بهره‌مند نگردید. ظاهراً این کشورها قصد دارند جای قربانی را با قانون شکنان عوض کنند.»

او افزود: « مایه تأسف است که کشورهای اروپایی همچنان حاضر نیستند آمریکا را به خاطر خروج غیرقانونی و یک‌جانبه آن از توافق هسته ای محکوم کنند و از آن بخواهند تحریم های خود را علیه ملت ایران بردارد، اما در عوض از ایران مطالبه اجرای تعهدات آن تحت برجام را می‌کنند.