یک حقانی دیگر در کابینه امارت اسلامی طالبان

نام خلیل حقانی در فهرست افراد تحت تعقیب اف‌بی‌ای است

بیهوده نیست که کارشناسان سیاسی کابینه طالبان را بیشتر کابینه شبکه حقانی می‌نامند زیرا علاوه بر سراج‌الدین حقانی، معاون رهبر طالبان که در حال حاضر وزیر داخله (کشور) طالبان است، سه حقانی دیگر نیز در کابینه طالبان حضور دارند و شبکه حقانی تقریبا نبض حکومت طالبان را در دست دارد. یک چهره‌ دیگر حقانی‌ها خلیل‌الرحمن حقانی، برادر جلال‌الدین حقانی و عموی سراج‌الدین حقانی است. او پیش از این در رسانه‌ها زیاد مطرح نبود اما با تنشی که میان او و ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، رخ داد، نامش سر زبان‌ها افتاد.

با سقوط دولت اشرف غنی، حقانی‌ها به سرعت منابع قدرت نظامی در کابل را در دست گرفتند و نیروهای وفادار به خود را در سراسر کابل مستقر کردند. همین مسئله باعث شد تا ملا برادر سراسیمه خود را به کابل برساند. دلیل اصلی تاخیر در اعلان حکومت طالبان هم مخالفت حقانی‌ها با ملا برادر و در کل ساختار کابینه طالبان بود. ملا برادر و دیگر هم‌قبیله‌ای‌های درانی وی از قدرت گرفتن غلجایی‌ها نگران بودند. به همین دلیل ژنرال حمید فیض، رئیس سازمان استخباراتی پاکستان، به افغانستان آمد تا بین آنان میانجی‌گری کند؛ اما حمید فیض به عوض آنکه بر اساس توافق قبلی طالبان یک حکومت فراگیر ایجاد کند، بیشتر قدرت را به حقانی‌ها داد و تنش ملا برادر و خلیل حقانی هم سر همین موضوع بود.

در حال حاضر ملا برادر به حالت قهر به قندهار رفته تا به ملا هبت‌الله شکایت کند و خانواده حقانی از جمله خلیل‌الرحمن حقانی هم با فراغ خاطر در کابل حکمروایی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خلیل‌الرحمن حقانی از چهره‌های مطرح شبکه حقانی است. او برادر جلال‌الدین حقانی رهبر و موسس این شبکه است. او بیشتر مسئول جمع‌آوری کمک به شبکه حقانی بوده و به همین دلیل برای جذب کمک به این شبکه سفرهای زیادی کرده است. او به بیشتر به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای جنوبی و شرقی سفر کرده و توانسته برای شبکه حقانی کمک‌های زیادی تهیه کند. او با بن‌لادن، رهبر القاعده، و پس از مرگ او با رهبران این شبکه تروریستی هم رابطه نزدیکی داشته است.

در نهم فوریه سال ۲۰۱۰، سازمان ملل متحد نام او را در فهرست سیاه چهره‌های تروریستی این نهاد قرار داد. اف‌بی‌ای آمریکا هم او را تحریم و برای سرش پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

در کنار فعالیت‌ها برای جذب کمک به شبکه حقانی، خلیل‌الرحمن حقانی به عنوان نماینده القاعده نیز فعالیت کرده است. به صورت معمول او وظیفه داشته است تا برای القاعده نیرو بفرستد. او همچنین زمینه اعزام نیرو برای القاعده در افغانستان را نیز فراهم می‌کرده است.

خلیل‌الرحمن حقانی در حال حاضر سرپرست وزارت مهاجران در کابینه طالبان است. او با دیگر اعضای شبکه حقانی که همه اعضای خانواده جلال‌الدین حقانی، موسس این شبکه‌اند، مدیریت دولت طالبان را بر عهده دارند.

بااینکه طالبان می‌گوید هیچ اختلافی بین اعضای این گروه وجود ندارد اما منابعی از داخل طالبان به رسانه‌ها گفته‌اند که حضور بیش از حد شبکه حقانی در حکومت طالبان، بخشی از رهبران طالبان را عصبانی کرده است و به باور یکی از نزدیکان ملا فاضل آخند، معاون وزیر دفاع طالبان، ممکن است اوضاع از این هم بدتر شود.