یک میلیون دلار خرج خراب کردن «پله‌های بهشت»

رفتن به این مکان بدون داشتن مجوز، جریمه ۱۰۰۰ دلاری دارد

گردشگران ماجراجو برای عکس انداختن در این محل جان خود را به خطر می‌اندازند- canva

مقامات هونولولو تصمیم گرفته‌اند پله‌های مورد علاقه اینستاگرامی‌ها معروف به «پلکانی به بهشت» و یا پله‌های هایکو را خراب کنند، زیرا این پلکان «خطرناک» است و «به دردسرش نمی‌ارزد».

شورای شهر هونولولو به اتفاق آرا بخشنامه‌ای را برای برداشتن مجموعه‌ای شیب‌دار متشکل از ۳۹۲۲ پله و ساختارهای جانبی آن، برای جلوگیری از «عبور بدون مجوز، کاهش اغتشاشات در محله‌های مجاور، افزایش ایمنی عمومی، رفع مسئولیت احتمالی در برابر شهر و حفاظت از محیط» تصویب کرد.

مسیر کوهستانی «پلکان به بهشت» سالانه حدود چهار هزار کوهنورد را به دلیل چشم‌اندازهای «موردپسند اینستاگرام» به خود جذب می‌کند، هرچند که صعود از آن‌ها خلاف قانون است. مقامات هونولولو بودجه‌ای به ارزش یک‌میلیون دلار برای تخریب این پلکان اختصاص داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پلکان در طول جنگ جهانی دوم توسط نیروی دریایی ایالات‌متحده ساخته شد تا دسترسی به یک پایگاه رادیویی مخفی را فراهم کند؛ اما گارد ساحلی مسیر را در سال ۱۹۸۷ بست و صعود یا حتی دسترسی به آن مکان غیرقانونی است.

 رفتن به این مکان بدون داشتن مجوز، جریمه ۱۰۰۰ دلاری دارد، بااین‌حال بسیاری از عاشقان عکاسی در محیط‌های خاص، همچنان از این پله‌ها بالا می‌روند.

در سال ۲۰۱۹ مقامات گفته بودند اگر راه‌حلی برای نگهداری از پله‌های هایکو پیدا نشود، هیئت تأمین آب هونولولو که صاحب پله‌های زیبا و زمین‌های اطراف آن است، چاره‌ای جز حذف پلکان ندارد.

پلکانی به بهشت از دره هایکو تا یال‌های رشته‌کوه اوهو کولائو امتداد دارد. ۳۹۲۲ پله طاقت‌فرسا، اغلب در شیب تقریبا عمودی، بالا می‌رود و تنها یک نرده فلزی افراد را از افتادن در دره محافظت می‌کند.

در ماه مارس سال جاری اداره پلیس هونولولو به دلیل حضور غیرقانونی در این جاذبه‌های گردشگری در یک دوره تقریباً ۱۰ روزه شش نفر را بازداشت و ۹۳ نفر را احضار کرد. در آن زمان شهر هنوز در حال برنامه‌ریزی برای بازگشایی مسیر بود.

مقامات در هونولولو هر ساله حدود ۲۵۰ هزار دلار برای خدمات امنیتی هزینه می‌کند تا از حضور گردشگران در این منطقه جلوگیری کند.

همچنین در سال ۲۰۱۶ این هیئت ۲۳ هزار دلار هزینه کرد تا تابی را که به‌طور غیرقانونی در بالای پلکان نصب‌شده بود، بردارد.

در سال ۲۰۰۱ شهردار وقت ۸۷۵۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کرده بود تا قسمت‌های آسیب‌دیده پلکان را تعمیر کرده و بخش‌هایی را برای دسترسی ایمن مردم بازسازی کند؛ اما طرح بازگشایی سایت هرگز عملی نشد.

 این پلکان که در بعضی نقاط فقط یک سطح شیب‌دار است، نیاز به تعمیر، نگهداری و مراقبت‌های امنیتی مداوم دارد که به نظر می‌رسد شهرداری قصد ندارد بیشتر از این برای این سازه نا امن خرج کند. در طول مسیر تیرک‌های مخابراتی فرسوده و در انتهای آن اتاقک مخروبه رادیویی قرار دارد. تصاویر ماجراجویان نشان می‌دهد اغلب آن‌ها مسائل ایمنی را جدی نمی‌گیرند و در مواردی از تیرک‌های چوبی قدیمی بالا رفته‌اند تا تصاویر آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

در همین حال گروهی به نام «دوستان پله هایکو» در مقابل دفتر شهردار دست به اعتراض زده‌اند. رئیس این گروه گفت: «از دست دادن پله‌ها یک فاجعه خواهد بود. این یک گنجینه بسیار ارزشمند است و آن‌ها نباید از بین بروند. این‌یک ضرر بزرگ برای اوآهو، ایالت اوآهو و به ویژه ساکنان این منطقه خواهد بود.»

بیشتر از سفر