اخراج فردوسی پور از برنامه نود

با بالا گرفتن اختلافات بین عادل فردوسی پور، مجری برنامه نود و میثم فضلعلی، مدیر شبکه سه صدا و سیما، برنامه نود پس از نوروز بدون فردوسی پور به کار خود ادامه خواهد داد. محمد حسین رنجبران، مدیر روابط عمومی صدا و سیما روز دوشنبه ۲۷ اسفند این خبر را تایید کرد و گفت: «از ظرفیت‌های عادل فردوسی‌پور در برنامه‌های دیگر استفاده خواهد شد».

فضلعلی روز گذشته گفته بود: «برنامه نود در سال ۹۸ با ترکیب و ساختار جدیدی روی آنتن شبکه ۳ خواهد رفت. قرار است در یک پروسه زمانی برنامه‌های شبکه ورزش ارتقا یابد و سازمان صداوسیما در نظر دارد شبکه ورزش را تقویت کند. ارتقا و تلاش برای بهبود برنامه‌ها فقط مختص برنامه‌های کم مخاطب نیست و برنامه‌های پرمخاطب هم از این قاعده مستثنی نیستند. فردوسی‌پور فرزند رسانه ملی است و با تخصصی که دارد می‌تواند در سمت‌های جدی‌تر و با دست بازتر به تکثیر برنامه‌های تخصصی ورزشی بپردازد، به طوری که ما بتوانیم برنامه‌های پرمخاطب ورزشی بیشتری داشته باشیم».

ولی عادل فردوسی پور به خبرگزاری ایرنا از رد پیشنهاد قائم مقامی شبکه ورزش گفت. رنجبران در پی این اظهار نظر گفت: «آقای فردوسی‌پور از تهیه‌کنندگان قدیمی و موفق رسانه ملی در شبکه سه سیما به شمار می‌رود و اگر هم این پیشنهاد را نپذیرد، مسئولان شبکه سه و کانال ورزش قطعا از وجودش در برنامه‌های دیگر استفاده خواهند کرد».

اصلا ماجرا از کجا آب می خورد؟ طبق گزارش ها، علی فروغی، رئیس تازه شبکه سه تلویزیون ایران که پیشتر مدیریت سازمان بسیج صدا و سیما را بر عهده داشت، مدتها در صدد حذف عادل فردوسی پور بود و در تازه ترین اقدامش در این راستا، در رای گیری مردمی برای انتخاب بهترین برنامه تلویزیونی دست برد. پس از رای گیری برای انتخاب بهترین برنامه تلویزیون ایران در جشنواره تلویزیونی جام جم پیامک هایی به برخی شرکت کنندگان ارسال شد که از رای دادن آنها به برنامه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار تشکر می کرد و این در حالی بود که آنها به برنامه «نود» با اجرای عادل فردوسی پور رای داده بودند. تکرار و افشای این ماجرا موجی از شک و ابهام در خصوص دستکاری آرای مردم به راه انداخت که با توئیت وزیر ارتباطات ایران شفاف سازی شد. محمد جواد آذری جهرمی دستکاری در آرای مردم از طریق شرکت تبلیغات صدا و سیما را تایید کرد و از «جابجایی میلیونی آرا» خبر داد.

پیشتر مقامات صدا و سیما این ادعا را رد کرده بودند و مدعی شده بودند که سیستم رای گیری هک شده است.

ولی جهرمی ضمن رد ادعاهای صدا و سیما به روزنامه همشهری گفت: «رای‌ها از طریق اپراتورهای تلفن همراه به صورت معمولی ارسال شده است. با این حال، حجم زیادی از رای ناگهان وارد شده و جایگزین داده‌های واقعی شده است و هدف هم، افزایش رای یک برنامه خاص بوده است».

عادل فردوسی پور در سخنرانی دریافت جایزه اش در مراسم بهترین برنامه تلویزیون، از امسال به عنوان سخت ترین سال کاری اش یاد کرد و جای هیچی ابهامی باقی نگذاشت. وی ضمن تشکر از مردم و صدا و سیما گفت که در رسانه خودش به او بی مهری شده است.

این سخنان طناب اتصال آخر فردوسی پور را هم پاره کرد و منجر به حذف وی از برنامه نود شد. عادل فردوسی پور که مجری مردمی بوده، همیشه مورد انتقاد اصولگرایان قرار داشته است. روزنامه جوان سال گذشته از حمایت فردوسی پور از ورود بانوان به ورزشگاه ها انتقاد کرد و روزنامه کیهان حمله بی سابقه و سختی به وی کرد. در بخش هایی از یادداشت کیهان آمده بود: «برای اولین بار در تاریخ صدا و سیما بود که در یک برنامه، مجری برنامه به خود جرأت داد و صراحتا کلام یکی از بزرگان کشور را هدف سخریه گرفت! همین مجری و در واقع گزارشگر، در برنامه خود و در قالب مستندی، به تبلیغ رسمی کشورهای غربی پرداخت و از کشورهای استعماری تصویری رویایی ارائه کرد. اما دعوت از یک بازیکن اسپانیایی – پویول – به ۲۰۱۸ خود تبدیل به ماجرایی تلخ علیه آبروی رسانه ملی شد. مجری و تهیه‌کننده ۲۰۱۸ در دروغی آشکار رسانه ملی را متهم کرد که بدلیل بلندی مو، بازیکن اروپایی به صدا و سیما راه داده نشده است.این مجری که قبلا عنادش را با ارزش‌های انقلابی و دینی به انحاء گوناگون نشان داده است، باز هم در روزی دیگر، گستاخانه دروغ خود را تکرار کرد تا به همه بفهماند او نه تنها عرقی به رسانه ملی ندارد بلکه حاضر است برای منافع خود آبروی رسانه ملی را به مسلخ ببرد. کیهان البته اطمینان دارد که در این میان، مدیر انقلابی شبکه سوم نقشی در فضاحت برنامه ۲۰۱۸ نداشته است».

خبرگزاری تسنیم نیز نوشته بود: «فردوسی‌پور باید این فضا را مدیریت کند تا رسانه‌ها در مقابل صدا و سیما قرار نگیرند. اگر این اتفاق بیفتد، احتمالا به حذف کلی او از جریان رسانه منجر خواهد شد».

هرچند به نظر می رسد خبر حذف عادل از صدا و سیما به همین راحتی ها هم نباشد. عبدالعلی علی عسکری، رئیس رادیو و تلویزیون حکومتی ایران، در حاشیه نشست هیات دولت ایران در واکنش به این خبر به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «عادل در شبکه سه می‌ماند و کار می‌کند».

بیشتر از فرهنگ و هنر