رقص هسته‌ای خطرناک ایران

آیا هیچ چیزیی بایدن را از تلاش برای احیای توافق از هم پاشیده برحذر می‌دارد؟

سانسور آژانس از سوی ایران نشان می‌دهد که بایدن اصول بنیادین توافق با دشمنان را درک نمی‌کند-Kevin Dietsch / Getty Images via AFP

روزنامه وال استریت ژورنال در یادداشتی با عنوان «رقص هسته‌ای خطرناک ایران» این پرسش را طرح کرده است که آیا هیچ اقدامی از سوی تهران می‌تواند بایدن را از تلاش برای احیای برجام بازدارد؟

پیش از این نیز مشابه این پرسش با این عنوان که «دولت جو بایدن باید چند سیلی دیگر بخورد تا دست از احیای برجام بردارد»، مطرح شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه آمریکایی از همان آغاز مقاله خود اینگونه نتیجه‌گیری می‌کند که مطمئن نیست ایران بتواند با هیچ اقدامی در رویکرد دولت بایدن برای بازگشت به برجام مانع ایران کند. به گزارش وال استریت ژورنال، به همین دلیل است که در مقابل امتیازهای آمریکا، ایران سرسخت‌تر می‌شود.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد، تفاهم اخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بهب منظور تعویض کارت حافظه دوربین‌های نظارتی در تاسیسات‌ هسته‌ای دستاورد بزرگی نیست. ایران مدت‌هاست که دسترسی‌های بازرسان را محدود کرده و توافق جدید هم دسترسی به داده‌ها را تضمین نمی‌کند. این توافق در واقع انجام شد تا مانع اجماع اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی شود که قصد داشتند قطعنامه‌ای درباره عهدشکنی‌های تهران صادر کنند.

منابع خبری متعدد گزارش داده‌اند که مقامات مذاکره‌کنندگان آمریکایی در گفت‌و‌گو با طرف‌های ایرانی لغو تحریم‌های غیر هسته‌ای را هم پیشنهاد داده‌اند اما ایرانیان هنوز به میز مذاکره بازنگشته‌اند. دلیل این رویکرد می‌تواند طمع برای دریافت امتیازهای بیشتر باشد و دولت بایدن هم نشان داده که آماده امتیازدهی به جمهوری اسلامی است.

وال استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد: «توافقنامه‌های کنترل تسلیحاتی بین کشورهای دوست خوب کار می‌کنند. اما زمانی که نوبت به معامله با دشمنان می‌رسد، کارایی توافق در اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی است. سانسور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این پیام را ارسال می‌کند که بایدن این اصل بنیادین را درک نمی‌کند.

آیا هیچ چیزیی بایدن را از تلاش برای احیای توافق از هم پاشیده برحذر می‌دارد؟