قایقی بی سرنشین برای ورود مستقیم به قلب توفند

پژوهشگران امیدوارند این پژوهش و این قایق‌های بدون سرنشین، شناخت جدیدی از محیط زیست به آنان بدهد

«هیچ‌کس تا کنون ندیده است که امواج کف‌آلود قلب توفند چگونه در هوا پخش می‌شود - HANDOUT / RAMMB/NOAA/NESDIS / AFP

قایقی بدون سرنشین برای ورود مستقیم به قلب توفند طراحی شده است تا به بررسی طبیعت کمک کند.

شرکت نوآفرین «سِیل‌درون» واقع در سلیکون ولی، تابستان امسال پنج دستگاه از این قایق‌های خودران را به دل توفندی در اقیانوس اطلس فرستاد.

هواپیما می‌تواند به دل توفند بزند، اما به علت وجود امواج سهمگین، قایق راندن درون توفند خطرناک است.

پژوهشگران امیدوارند این پژوهش و این قایق‌های بدون سرنشین، شناخت جدیدی از محیط زیست به آنان بدهد.

کریس مینیگ، مدیر بخش مهندسی اداره ملی اقیانوس و آب و هوا، در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «اگر در دل توفند با آن سرعت باد باشیم، اقیانوس در مرز آب و هوا تبدیل به توده عظیم و کف‌آلودی می‌شود.»

او افزود: «راندن عمدی قایق یا هواپیما به دل توفند قابل تصور نیست. ترجیح می‌دهم این روبات‌ها را به آنجا بفرستم تا کارشان را انجام دهند.»

این شرکت اخیراً در همکاری با اداره ملی اقیانوس و آب و هوا به بررسی چگونگی شکل‌گیری توفند و نرخ تشدید آن پرداخته است.

توفند «آیدا» که اخیراً در لوئیزیانا رخ داد و سپس با شدت خفیف‌تر به نیوجرسی و نیویورک رسید، در کمتر از یک روز از توفند نوع یک به توفند نوع چهار تبدیل شد.

این قایق‌ هفت متری مجهز به چهار دوربین است و می‌تواند دمای آب و سرعت باد را اندازه بگیرد.

ریچارد جنکینز، مدیرعامل شرکت سیل‌درون، در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که تمرکز آن شرکت بر افشانش و کف کردن امواج داخل توفند است و امیدوارند بفهمند تبادل انرژی و حرارت بین آب و هوا در توفند چگونه است.

داده‌های مخابره‌شده از این قایق‌ها، مستقیماً در دفاتر این شرکت در آلامدای کالیفرنیا ارزیابی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای جنکینز گفت: «هیچ‌کس تا کنون ندیده است که امواج کف‌آلود قلب توفند چگونه در هوا پخش می‌شود. امیدواریم بتوانیم با این دوربین‌ها ببینیم آب در داخل توفند چه شکلی می‌شود.» او افزود که تا کنون همه قایق‌های بدون سرنشین آن شرکت سالم مانده‌اند تا در فصل توفند، از این پدیده حکایت کنند.

هنگامی که توفند «آیدا» از سوی خلیج مکزیک وارد لوئیزیانا شد، این قایق‌ها در اقیانوس اطلس بودند و نتوانستند به قلب آن توفند بزنند. «آیدا» در این ایالت و در سراسر شمال شرق کشور دست کم ۷۸ کشته به جا گذاشت.

این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد توفان‌های اقیانوس آرام در سمت دیگر ایالات متحده را نیز بررسی کند.

هم شرکت سیل‌درون و هم اداره ملی اقیانوس و آب و هوا، پیش‌تر توفان‌های آلاسکا را بررسی کرده‌اند. سیل‌درون در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت قایق‌هایش تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار کیلومتر مسیر پیموده‌اند. این شرکت اعلام کرد که آن قایق‌ها اولین وسایل نقلیه بدون‌ سرنشینی بوده‌اند که کل قطب جنوب را پیموده‌اند و در سال ۲۰۱۹ این ماموریت را به پایان برده‌اند.

سیل‌درون با ناسا، اداره حفاظت ساحلی ایالات متحده، وزارت دفاع، و چندین دانشگاه نیز همکاری کرده است و تا کنون برای این نهادها بیش از ۱۰۰ قایق ساخته است.

آقای جنکینز در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «اقیانوس‌ها واقعاً تنظیم‌کننده آب و هوا و وضعیت زیست‌محیطی جهانند. اگر نرخ تغییرات را در اقیانوس‌ها دریابیم، شناخت عمیقی نیز از آینده و از تحولات احتمالی که باید ایجاد کنیم، به‌دست می‌آوریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان