تحریم «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» به امر وزارت امورخارجه ایران

افراد مرتبط با بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» به قوه قضاییه معرفی خواهد شد

عکس از وب‌سایت وزارت امور خارجه

یک روز پس از آنکه وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شبکه تجاری را که متهم به همکاری با نهادهای نظامی ایران بوده‌اند، به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز از تهیه لیستی از همکاران «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» برای معرفی به قوه قضاییه و اعمال مجازات‌های تحریمی علیه آن‌ها خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این مورد به خبرگزاری ایسنا گفته است که ایران بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» را اندیشکده نمی‌داند بلکه آن را سازمانی محسوب می‌کند که در پوشش اندیشکده به صورت روزمره در حال «طراحی و تشویق تروریسم اقتصادی» علیه مردم ایران است.

موسوی همچنین این اندیشکده را «بازوی طراحی و عملیاتی» دولت ترامپ خوانده و گفته است که دولت آمریکا «اقدامات خصمانه علیه ملت ایران» را بر مبنای طراحی‌های بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها انجام می‌دهد.

وی در توضیح اینکه چه کسانی در این لیست تحریمی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند گفت که افرادی با ملیت‌های مختلف در این لیست هستند و این نخستین لیست مرتبط با تحریم این اندیشکده است.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها یک اندیشکده نومحافظه‌کار و دست‌راستی آمریکایی است که به صورت ویژه بر مسائل مربوط به ایران، کره شمالی، روسیه، ترکیه و چین متمرکز است.

این اندیشکده در زمان دولت باراک اوباما مخالف توافق هسته‌ای با ایران بود و تلاش گسترده‌ای برای شکل دادن به یک کمپین تبلیغاتی علیه این توافق انجام داد. انتشار گزارش‌ درباره نقض حقوق بشر، برنامه موشکی، اقتصاد ایران و روش‌های دور زدن تحریم، بخش دیگری از «پروژه ایران» این اندیشکده است.

وزارت امور خارجه ایران دوم شهریور با انتشار بیانیه‌ای بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» و مارک دبوویتز، مدیر اجرایی آن را به اتهام «تولید و انتشار دروغ، تشویق، مشورت، لابیگری و کارزار تبلیغاتی» برای تشدید تحریم ایران در لیست تحریمی خود قرار داد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران آمده است که این تحریم به استناد «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» صورت گرفته که در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی ایران رسیده است.

بر اساس این قانون افرادی که در لیست تحریم قرار می‌گیرند قادر به دریافت ویزا برای ورود به ایران نیستند و کلیه اموال و دارایی‌هایشان در ایران مصادره می‌شود.

با توجه به حضور برخی افراد با ملیت ایرانی در این اندیشکده، به نظر می‌رسد که تحریم‌های اعمال شده از سوی وزارت خارجه ایران بیش از آنکه متوجه مدیر اجرایی آن باشد این افراد را تحت تاثیر پیامدهای تحریم قرار خواهد داد.

این اندیشکده و مدیراجرایی آن، مارک دبوویتز، در واکنش به خبر قرار گرفتن در لیست تحریمی ایران، این اقدام را تهدیدی علیه خود دانسته و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در بیانیه‌ کوتاهی نوشت که قرار گرفتن در هر لیستی توسط جمهوری اسلامی را «نشان افتخار تلقی می‌کند و روزی را انتظار می‌کشد که آمریکایی‌ها و دیگران بتوانند به یک ایران آزاد و دموکراتیک سفر کنند».

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به تحریم این اندیشکده در حساب توییتری خود نوشت که ایالات متحده تهدیدهای رژیم را جدی می‌گیرد و حکومت ایران را در مورد به خطر انداختن جان شهروندان آمریکا به طور مستقیم یا غیر مستقیم مسئول می‌داند.

بیشتر از