ماموریت ارتش سایبری چین؛ عمیق‌تر کردن شکاف‌ها در آمریکا

کارشناسان از فعالیت فزاینده یک گروه طرفدار چین برای بسیج اعتراض‌های خیابانی در آمریکا و ترویج اطلاعات غلط خبر می‌‌دهند

این کارزار اکنون از توییتر، فیسبوک و گوگل به هزاران حساب کاربری در ده‌ها سایت در سراسر جهان» گسترش یافته است‌ـ Noel Celis / AFP

در گزارشی، کارشناسان از «انفجار فعالیت» یک گروه طرفدار چین برای بسیج اعتراض‌های خیابانی در آمریکا و ترویج اطلاعات غلط خبر می‌‌دهند.

بر اساس گزارش شرکت امنیت سایبری ماندیانت و کارشناسان گوگل، کارزار انتشار اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی «در راستای حمایت از منافع دولت چین» و سوء‌استفاده از اختلاف‌ها در مورد کووید‌ـ‌۱۹ به زبان‌ها و بسترهای مجازی جدید گسترش یافته است.

در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۹، این عملیات که صدها حساب کاربری به زبان انگلیسی و چینی ذیل آن اداره می‌شد، شناسایی شده است. هدف آن‌ها بی‌اعتبار کردن اعتراض‌های گسترده دموکراسی‌‌خواهی در هنگ‌کنگ بود.

گفته می‌شود که این کارزار اکنون ماموریتش را گسترش داده است و از توییتر، فیسبوک و گوگل به «هزاران حساب کاربری در ده‌ها سایت در سراسر جهان» گسترش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان هولتکیست، معاون شرکت ماندیانت ترت اینتلیجنس، به سی‌ان‌ان گفت کارشناسان این شرکت شاهد «انفجار فعالیت [این گروه] در سراسر جهان» بوده‌‌اند و حرکت آن‌ها در راستای به راه انداختن اعتراض‌های خیابانی در ایالات متحده آمریکا «نشان می‌دهد که تهدیدی بسیار جدی‌اند».

در این گزارش آمده است: «فراخوان مستقیم برای بسیج فیزیکی در مقایسه با فعالیت‌های پیشین آن‌ها تحولی قابل‌توجه است که احتمالا نشان‌دهنده نیت آشکار آن‌ها برای برانگیختن فعالیت در دنیای واقعی خارج از خاک چین است.» او در ادامه افزود: «در حالی که به نظر نمی‌رسد این تلاش موفقیتی کسب کرده باشد، معتقدیم که بسیار مهم است که ناظران به رصد چنین اقدام‌هایی ادامه دهند تا در صورت رشد سطح تعامل‌های سازمانی در شبکه متوجه شوند.»

با این حال، به گفته پژوهشگران، حساب‌های کاربری این گروه در رسانه‌های اجتماعی اصلی در آمریکا و دیگر شبکه‌های مهم جهان مانند وی‌کنتاکت در روسیه «تعامل کمی با حساب‌های کاربری معتبر داشته است».

آقای هولتکیست گفت: «بسیاری از آنها در خلاء [و بدون مخاطب] توییت می‌کنند.»

به عنوان مثال، در آوریل، کارشناسان هزاران حساب جعلی را شناسایی کردند که از آمریکایی‌های آسیایی‌تبار می‌خواست به بی‌عدالتی نژادی در ایالات متحده و اطلاعات غلط درباره منشا ویروس اعتراض کنند.

کارشناسان هیچ مدرکی دال بر موفقیت این پست‌ها پیدا نکرده‌اند. در این گزارش آمده است: «این فعالیت‌ها زنگ خطر را به صدا در‌می‌آورد که بازیگران پشت این فعالیت‌ها ممکن است گرچه به شکلی محدود، در حال کاوش برای یافتن ابزارهای مستقیم برای تاثیرگذاری در امور داخلی آمریکا باشند.»

شین هانتلی، مدیر گروه تجزیه و تحلیل تهدیدها در گوگل، گفت: «در دو سال گذشته، شاهد تحول این عامل تهدید بوده‌ایم، از انواع محتواهایی که منتشر می‌کنند گرفته تا شگردهایی که برای ترویج بیشتر استفاده می‌کنند. با این حال، مهم‌ترین ویژگی‌های این شبکه، به‌رغم میزان تعامل اندک‌ با دیگر کاربران، مقیاس و سماجت و تداوم آن‌ها است. به همین دلیل است که ما رویکردی تهاجمی برای شناسایی و حذف اطلاعات غلط این شبکه اتخاذ کرده‌ایم.»

او در ادامه افزود: «پیش‌بینی می‌کنیم که آن‌ها به آزمون و خطا برای افزایش تعامل ادامه دهند و از کاربران رسانه‌‌های اجتماعی می‌خواهیم تا با ردیابی این بازیگران، عملیات آن‌ها را کشف کنند و علیه آن‌ها وارد عمل شوند.»

© The Independent

بیشتر از جهان