ابراز نگرانی شدید سازمان ملل از نقض گسترده حقوق بشر در ایران

در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد، درباره احتمال افزایش موارد نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی شده است

آنتونیو گوترش در گزارش خود به نمونه‌های فراوان و متعددی از نقض حقوق بشر در ایران اشاره کرده است- FABRICE COFFRINI / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود به هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به ادامه نقض گسترده حقوق بشر در ایران به‌شدت ابراز نگرانی کرده است.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد وضعیت عمومی حقوق بشر در ایران مایه نگرانی جدی دانسته و گفته شده که احتمال افزایش موارد نقض حقوق بشر در ایران بیشتر شده است.

آنتونیو گوترش در گزارش خود، تخلفات فراوان در سرکوب اعتراضات آبان ۹۸، ارعاب، بازجویی و بازداشت خودسرانه فعالان سیاسی و مدنی، معترضان، وکلا و مدافعان حقوق بشر، اعمال گسترده مجازات اعدام را از جمله مصادیق بارز نقض حقوق بشر در یک سال گذشته دانسته است.

در این گزارش که براساس گزارش سازمان‌های دولتی و مردم نهاد، نهادهای مدافع حقوق بشر و گزارش رسانه‌ها تهیه شده، اعمال تبعیض‌های گسترده وفراگیر علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی، قومی و جنسیتی از دیگر موارد مهم نقض حقوق بشر در ایران دانسته شده است.

در ادامه گزارش دبیر کل سازمان ملل هم‌چنین از سرکوب شدید اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی توسط نیروهای نظامی و امنیتی، هم‌چنین آمار بالای شکنجه و بدرفتاری با زنان، مردان و کودکان، هم‌چنین فشار جسمی و روانی برای گرفتن اعتراف‌های اجباری، زندان انفرادی و بازداشت‌های طولانی انتقاد شده است.

آقای گوترش در گزارش خود، خواستار توجه بیشتر رهبران جمهوری اسلامی به حق تجمعات مسالمت‌آمیز، حقق زنان و اقلیت‌ها، حقوق زندانیان خارجی و دوتابعیتی، حق دسترسی به استانداردهای زندگی و ضرورت ارائه امکانات درمانی و پیشگیرانه برای مهار کرونا شده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش ۱۹ صفحه‌ای خود، از جمله از جمهوری اسلامی خواسته است که آیین دادرسی عادلانه بین‌المللی را رعایت کند و به همه متهمان، مخصوصا متهمان به جرایمی که در جمهوری اسلامی اقدام علیه امنیت ملی خوانده می‌شوند، حق دسترسی به وکیل و مشاوره حقوقی داده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین از جمهوری اسلامی خواسته شده که اجازه انجام تحقیقات کامل، شفاف و سریع توسط نهادهای مستقل و بی‌طرف در باره استفاده از نیروی مرگ‌آور در جریان اعتراضات مردمی، مرگ زندانیان در بازداشت و اتهامات مربوط به شکنجه را بدهد.

جمهوری اسلامی به گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد و یا نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر اجازه سفر به ایران و دیدار با زندانیان فعلی یا قبلی و نیز خانواده‌های قربانیان را نمی‌دهد و گزارش‌های سازمان ملل و دیگر نهادهای مدافع حقوق بشر را رد و آنها را مغرضانه و سیاسی می‌خواند.

در گزارش تازه دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید شده که ایران یکی از بالاترین نرخ‌های اعدام در جهان را دارد و در سال میلادی گذشته، دست کم چهار کودک در این کشور اعدام شده‌اند.

آنتونیو گوترش، از مقامات جمهوری اسلامی خواسته مجازات اعدام را لغو، و در هر شرایطی ممنوعیت اعدام کودکان مجرم را رعایت کنند.

در این گزارش همچنین به تداوم بازداشت فعالان محیط زیستی اشاره شده است.

هفتاد و ششمین نشست جهانی مجمع عمومی سازمان ملل از روز ۲۱ سپتامبر امسال کار خود را آغاز می‌کند. آمریکا پیش از این از سران کشورها خواسته بود که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، سخنرانی‌های خود را به صورت مجازی انجام دهند و چنانچه قصد سفر به نیویورک را دارند با حداقل همراه، راهی این سفر شوند. هنوز مشخص نیست ابراهیم رئیسی که تحت تحریم‌های آمریکاست قصد سفر به این کشور را دارد یا خیر.