حمایت گسترده از برادران افکاری و درخواست آزادی ‌آن‌ها از زندان

سازمان حقوق بشر ایران هشت ‌ماه نگهداری وحید و حبیب افکاری در انفرادی را مصداق بارز شکنجه دانست

تصاویری از دیوارنگاری‌های جدید در حمایت از برادران افکاری روی سکوهای تابلوی برق و دیوارها در ایران منتشر شده است- تصویر از کانال تلگرامی خبرگزاری هرانا

«سازمان حقوق بشر ایران» رفتار مقام‌های جمهوری اسلامی با وحید و حبیب افکاری، برادران نوید افکاری، و نگه‌داشتن آن‌‌ها در سلول انفرادی را مصداق بارز شکنجه دانست و خواستار آزادی فوری برادران افکاری شد. هم‌زمان در رسانه‌های اجتماعی نیز کارزارهای گسترده‌ای برای حمایت از این دو زندانی سیاسی به راه افتاده است.

براساس بیانیه سازمان حقوق بشر ایران که روز یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه، منتشر شد، وحید و حبیب افکاری که از تاریخ ۱۵ شهریور ماه سال ۱۳۹۹، چند روز پیش از اعدام برادرشان نوید، در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند، با گذشت هشت ماه، همچنان از تماس با خانواده، وکیل و حق درمان محروم‌اند. 

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این زمینه گفت: «جامعه جهانی باید در قبال رفتار غیرانسانی جمهوری اسلامی با برادران افکاری واکنش نشان دهد. ادامه نگهداری برادران افکاری در سلول انفرادی مصداق بارز شکنجه است و باید بدون تاخیر پایان یابد.»

 

سازمان حقوق بشر ایران  در این بیانیه، «نگه‌داری برادران افکاری را گروگان‌گیری» و تهدید آن‌ها به اعدام را تلاش مقام‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی «برای ممانعت از کشف حقیقت» دانسته و خواستار آزادی فوری وحید و حبیب افکاری شده است.

کمپین حقوق بشر ایران نیز روز چهارشنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، در بیانیه‌ای، ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت برادران افکاری پس از هشت ماه زندان انفرادی و اعمال فشارهای بیشتر بر آن‌ها، از دیدار دو تن از مقام‌های عالی‌رتبه قضایی با برادران افکاری و «تهدید آن‌ها به مرگ» خبر داده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده بود که وحید و حبیب افکاری در این مدت «بارها متحمل ضرب‌وشتم و شکنجه شده‌اند» و «شدت شکنجه‌ها و اصرار مقامات قضایی برای اعتراف گرفتن از این برادران علیه یکدیگر باعث شده بود که وحید افکاری دوبار اقدام به خودکشی کند.» 

هم‌زمان در روزهای گذشته، تصاویری از دیوارنگاری‌هایی جدید در حمایت از برادران افکاری روی سکوهای تابلوی برق، دیوارها و صندوق‌های پست در ایران منتشر شده است. 

همچنین کاربران رسانه‌های اجتماعی کارزارهایی در حمایت از برادران افکاری به‌راه انداختند؛ ازجمله در توییتر، هزاران نفر از کاربران یکشنبه شب، ۱۹ اردیبهشت ماه، در یک طوفان توییتری با هشتگ #SaveAfkariBrothers به ادامه حبس انفرادی و فشارها بر برادران افکاری اعتراض کردند و خواستار آزادی آن‌ها شدند.    

سعید افکاری، دیگر برادر نوید افکاری، روز یکشنبه، در حساب توییتر خود، به ۸ماه محرومیت برادرانش از درمان و تماس در «۲۶۴مین» روز انفرادی آن‌ها اشاره کرده است.

نوید افکاری، کارگر ۲۷ ساله‌ای که ورزش کشتی را نیز به‌طور حرفه‌ای دنبال می‌کرد، پس از اعتراض‌های مرداد ۱۳۹۷ در شیراز دستگیر و صبح روز ۲۲ شهریور  ۱۳۹۹ در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شد.

وحید افکاری هم‌زمان با نوید، در شهریور ۱۳۹۷ و حبیب، برادر دیگر آن‌ها، نیز در آذرماه همان سال، به اتهام شرکت در اعتراض‌ها علیه جمهوری اسلامی دستگیر شدند.

نوید افکاری به اتهام «مباشرت در قتل» یک مامور حراست آبفای شیراز به نام حسن ترکمان که برای مقابله با معترضان شیراز اعزام شده بود، به قصاص نفس محکوم و برادرش وحید افکاری نیز به اتهام معاونت در قتل، به ۲۵ سال حبس محکوم شد. این دو برادر در دادگاه‌ گفته بودند که تمام اعتراف‌های آن‌ها دروغین بوده و زیر شکنجه اخذ شده است.