تراز، میزان آب و مساحت دریاچه ارومیه کاهش یافت

دلیل اصلی کاهش تراز دریاچه ارومیه کاهش بارندگی‌ها و ظرفیت سدهای حوضه آبریز بوده است

ATTA KENARE / AFP

تراز دریاچه ارومیه به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۶۹ سانتی‌متر رسیده و نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۶۲ سانتی‌متر کاهش یافته است. به گفته یاسر رهبردین، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان غربی، میزان آب دریاچه ارومیه نیز نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از دو میلیارد مترمکعب کمتر شده است. در حال حاضر حجم آب دریاچه ارومیه دو میلیارد و ۸۶۰ میلیون مترمکعب است.

علاوه بر تراز و میزان آب، مساحت دریاچه ارومیه نیز با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است؛ به طوری‌ که بنا بر اعلام یاسر رهبردین، وسعت فعلی دریاچه ارومیه دو هزار و ۱۹۴ کیلومترمربع است؛ در حالی که در سال ۱۳۹۹ وسعت این دریاچه سه هزار و ۶۵۵ کیلومترمربع بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا و به نقل از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، دلیل اصلی کاهش تراز دریاچه ارومیه کاهش بارندگی‌ها و ظرفیت سدهای حوضه آبریز بوده است.

یاسر رهبردین با بیان اینکه طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه نزدیک به ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، گفته است: «هنوز هیچ‌ یک از این طرح‌ها به بهره‌برداری نرسیده‌اند.»

یکی از طرح‌های دولت دوازدهم برای احیای دریاچه ارومیه، انتقال آب سد کانی‌سیب به این دریاچه بود که برای آن، تونل ۴۳ کیلومتری انتقال احداث و در خرداد ۱۴۰۰ افتتاح شد.

به گفته رهبردین، طرح‌های انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه می‌تواند سالانه بیش از ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب را از طریق تونل و کانال ایجاد شده به بستر دریاچه ارومیه وارد کند. علاوه بر این، از طریق یک خط انتقال، سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از تمام تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان‌های همجوار دریاچه ارومیه به دریاچه ارومیه ریخته خواهد شد که این طرح نیز آماده بهره‌بر داری است.

با وجود اینکه مسئولان استانی آذربایجان غربی و مدیران سازمان حفاظت از محیط‌ زیست از طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه دفاع می‌کنند، کارشناسان محیط‌ زیست تاکید دارند که طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه نه‌تنها به احیای دوباره این دریاچه منجر نشده که با اجرای اقدام‌های غیر کارشناسانه، پیامدهای محیط زیستی نیز در پی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران است که با خطر خشک شدن مواجه است. کارشناسان محیط‌ زیست هشدار داده‌اند در صورتی‌ که این اتفاق بیفتد، بادهای نمکی زیست‌بوم منطقه را تغییر می‌دهند و آلودگی‌های سنگین و سمی سلامت مردم استان‌های آذربایجان‌های غربی، شرقی و استان‌های مجاور را به خطر می‌اندازد؛ به‌ طوری‌ که پیامدهای خشکی دریاچه تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری گسترش می‌یابد.

پیش‌تر نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس دهم ایران، خطر خشک شدن دریاچه ارومیه را به «سونامی نمک» تشبیه کرده بود. به گفته او، اگر این دریاچه خشک شود، در بسیاری استان‌ها بارش باران نمک را شاهد خواهیم بود و عواقب ناشی از مرگ دریاچه ارومیه حتما ۱۳ میلیون نفر را آواره خواهد کرد.