شاید به تزریق دوز تقویتی آسترازنکا نیازی نباشد

رئیس شرکت آسترازنکا می‌گوید ممکن است تمام افراد به تزریق دوز تقویتی نیاز نداشته باشند

به گفته رئیس سازمان بهداشت جهانی، در جامعه علمی هنوز هم «اثربخشی دوز تقویتی» محل بحث است‌ـ Leon LORD / AFP

رئیس شرکت آسترازنکا می‌گوید ممکن است تمام بریتانیایی‌ها به تزریق دوز تقویتی نیاز نداشته باشند.

پاسکال سوریوت، مدیرعامل آسترازنکا، گفت تزریق سریع نوبت سوم واکسن می‌تواند به سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا (NHS) «فشاری غیرضروری» وارد کند.

او همچنین از دولت خواست شکیبا باشد و تاکید کرد «تا چند هفته دیگر» در بریتانیا، به‌طور قطع مشخص می‌شود که آیا تزریق دو نوبت واکسن مصونیت بلندمدت پدید می‌آورد یا خیر.

آقای سوریوت گفت به‌زودی شش ماه می‌شود که اولین افراد نوبت دوم واکسن را تزریق کردند و بنابراین، داده‌ها «تصویر واضح‌تری از پاسخ ایمنی موردنیاز برای تداوم مصونیت حفاظتی» به دست می‌‌دهد.

در مطلبی که آقای سوریوت و سر می‌نی پنگالوس، معاون اجرایی بخش تحقیق و توسعه داروهای زیستی آسترازنکا، در روزنامه دیلی‌تلگراف منتشر کردند، آمده است: «شتاب در تزریق دوز تقویتی به کل جمعیت بزرگسال سبب می‌شود از این یافته‌ها محروم شویم و این تصمیم مهم فقط بر پایه اطلاعات ناقص گرفته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته آنان، «ممکن است به تزریق دوز سوم به همه جمعیت نیاز باشد، ممکن است هم نباشد. بسیج بخش خدمات ملی سلامت برای برنامه‌ تزریق دوز تقویتی که به آن نیازی نیست، می‌تواند در ماه‌های بلند زمستان بر این سازمان فشار غیرضروری وارد کند. نیروها و منابع خدمات ملی سلامت محدودند و یک بسیج ملی دیگر احتمالا سبب خواهد شد تا منابع کمتری برای غربالگری سرطان و سایر مراقبت‌های روزانه پزشکان و پرستاران باقی بماند.»

این سخنان پس از صحبت‌های روز چهارشنبه ۸ سپتامبر (۱۶شهریور) ساجد جاوید، وزیر بهداشت، مطرح شد که گفته بود «اطمینان زیادی» دارد که برنامه تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا انجام خواهد شد و فقط منتظر نظر کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی (JCVI) است.

او در مصاحبه با شبکه خبری اسکای نیوز گفت: «در مورد اینکه چه افرادی و چه زمانی دوز سوم را می‌زنند، منتظریم نظر نهایی کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی را دریافت کنیم که بی‌تردید در چند روز آینده اعلام خواهد شد.»

او گفت انتظار می‌رود این توصیه‌ شامل اطلاعاتی در این مورد هم باشد که آیا افراد باید واکسنی متفاوت با واکسنی که قبلا تزریق کرده‌اند بزنند یا همان واکسن قبلی باشد. جاوید در ادامه افزود: «اطمینان دارم که از همین ماه می‌توانیم برنامه تزریق دوز تقویتی را آغاز کنیم.»

این در حالی است که تدروس آدانوم گبریِسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، ماه گذشته گفته بود که لازم است تزریق دوز تقویتی در کشورهایی با درصد بالای واکسیناسیون، مثل بریتانیا، به تعویق بیفتد و به کشورهایی اولویت داده شود که میزان واکسیناسیون در آن‌ها پایین است.

آدانوم در ادامه افزود که در جامعه علمی هنوز هم «اثربخشی دوز تقویتی» محل بحث است.

مسئولان ارشد بخش درمان بریتانیا پس از آنکه کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی صرفا به دلایل مرتبط با سلامت حاضر نشد واکسیناسیون گسترده گروه سنی ۱۲ تا ۱۵ سال را تایید کند، در حال بررسی مزایای تزریق واکسن به این گروه سنی‌اند.

آقای جاوید گفته است پیش‌بینی می‌کند در چند روز آینده از نظر مسئولان ارشد بخش درمان بریتانیا در مورد واکسیناسیون سراسری کووید-۱۹ در گروه سنی نوجوانان مطلع شود.

او به اسکای نیوز گفت: «می‌خواهم به آن‌ها فرصت و فضای کافی بدهم، این دیدگاه مستقل آن‌ها است و باید هم دقیقا همین‌طور باشد. اما انتظار دارم در چند روز آینده از آن‌ها خبری دریافت کنم.»

گزارش‌ تکمیلی در پی‌ای

© The Independent