کمک ۳۱ میلیون دلاری چین به افغانستان تحت حکمرانی طالبان

چین می‌گوید کمک‌های تکنیکی را در اختیار امارت اسلامی طالبان قرار خواهد داد

دولت چین به تازگی گفته است که یک کمک اضطراری ۳۱ میلیون دلاری را برای مردم افغانستان ارسال می‌کند. این کمک ها شامل مواد غذایی و واکسن کرونا است.

وزارت خارجه چین از کشورهای همسایه افغانستان نیز خواسته است تا کمک‌هایشان را برای افغانستان ارسال کنند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین، در نشست وزیران خارجه شش کشور همسایه افغانستان در روز چهارشنبه گفت که چین روند کمک به افغانستان را آغاز کرده است و کمک ۳۱ میلیون دلاری چین آغاز این کمک‌هاست.

او همچنین گفت که چین سه میلیون دوز واکسن نیز در اختیار افغانستان قرار می‌دهد.

وزیر خارجه چین با انتقاد از نحوه خروج آمریکا از افغانستان گفت که آمریکایی‌ها در افغانستان ویرانی به بار آورده‌اند.

آغاز کمک های چین به افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که کشورها و موسسات کمک‌رسان به این کشور، از جمله بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، سازمان بهداشت جهانی و نهادهای کمک رسان دیگر ، خدمات خود را به دلیل نابسامانی افغانستان، به حالت تعلیق در آورده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا نیز ذخایر استراتژیک پولی افغانستان را که نزدیک به ده میلیارد دلار است، مسدود کرده و آن را از دسترسی طالبان خارج ساخته است.

چین جزو نخستین کشورهایی بوده که از ایجاد رابطه با دولت طالبان خبر داده است. در حالی که نزدیک‌ترین کشور به به طالبان مانند پاکستان، از ضرورت بررسی وضعیت و پس از آن احتمال به رسمیت شناختن دولت طالبان خبر می‌دهند، دولت چین با خوش‌بینی زیاد می‌گوید در صدد ایجاد رابطه نزدیک با دولت طالبان است. چین هرچند تا هنوز به صورت رسمی پیامی به دولت طالبان به خاطر ایجاد کابینه مخابره نکرده، اما محتوای پیام‌های این کشور حاکی از به رسمیت شناختن امارت طالبان است.

چین همچنین وعده داده است که کمک‌های تکنیکی را در اختیار امارت اسلامی طالبان قرار خواهد داد.

هرچند هیچ گونه نزدیکی فکری و ایدئولوژیک میان چین و طالبان وجود ندارد، اما به نظر می‌آید دولت چین از ترس گسترش افراط‌گرایی در میان جدایی‌خواهان اویغور، در پی ایجاد سپر دفاعی در داخل افغانستان است. این سپر دفاعی در مقابل داعش و گروه های افراطی دیگر طالبان است. اویغور ها در دوره اول حکمرانی طالبان در افغانستان، صاحب پایگاه‌های نظامی در داخل خاک افغانستان بودند و بعید نیست که طالبان که ادعای امارت بر جهان اسلام دارند، سعی کنند تا به مسلمانان سین کیانگ کمک کنند.