۳۳ هزار تن سوخت ایران پاسخگوی سه روز نیاز لبنان است

تحلیلگران می‌گویند اقدام حزب‌الله بیشتر سیاسی است تا گامی اساسی در جهت تامین سوخت برای لبنان

لبنان در نتیجه سال‌ها سوء‌مدیریت، فساد و زیرساخت‌های فرسوده با کمبود شدید سوخت مواجه است-ANWAR AMRO / AFP

منابع آگاه به نشریه نشنال گفته‌اند که ۳۳ هزار تن سوختی که به زودی از ایران به لبنان می‌رسد تنها پاسخگوی سه روز نیاز این کشور است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله پیش‌تر از توافق با جمهوری اسلامی برای واردات سوخت خبر داده بود و مقامات تهران نیز آن را تایید کرده‌اند.

لبنان در نتیجه سال‌ها سوء‌مدیریت و فساد اقتصادی ناشی از نفوذ حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی به کمبود شدید سوخت دچار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که ایران با بحران‌های متعددی دست به گریبان است که قطع آب، برق و گاز را به دنبال داشته است. همچنین در آبان ۹۸، بهای بنزین در ایران سه برابر شد و حکومت دست‌کم هزار و ۵۰۰ نفر (گزارش رویترز) از معترضانی که به خیابان‌ها آمدند را به گلوله بست.

به گزارش نشنال، نفتکش فاکسون که حامل ۳۳ هزار تن گازوئیل است تا سه‌شنبه به کانال سوئز می‌رسد. از آنجایی که عبور نفتکش‌ها از کانال سوئز تنها با سیستم ردیابی روشن میسر است، انتظار می‌رود مسیر حرکت این تانکر که هم اکنون سیستم ردیابی آن خاموش است، قابل رهگیری باشد.

تنکرترکز که رفت و آمد کشتی‌ها را زیرنظر دارد از طریق تصاویر ماهواره‌ای موقعیت کشتی‌ها را در سراسر جهان رصد می‌کند و اطلاعات مربوط به این نفتکش را نیز ارایه داده است.

به گزارش نشنال، مصرف گازوئیل لبنان ۱۵ میلیون لیتر در روز است. محموله‌ای که از ایران در راه است نیز برابر ۴۰ میلیون لیتر است. به این ترتیب سوخت وارداتی تنها سه روز دوام می‌آورد.

تحلیلگران می‌گویند از همین رو تصمیم حزب‌الله و جمهوری اسلامی در این زمینه بیشتر سیاسی است تا اقدامی جدی در جهت تامین نیاز سوخت لبنان. به گفته آنها، به این ترتیب حزب‌الله و جمهوری اسلامی نشان می‌دهند که باوجود تحریم، واردات سوخت میسر است.

بیشتر از جهان