رئیسی: موضع «غیرسازنده» آژانس مذاکرات هسته‌ای را مختل می‌کند

ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با شارل میشل، گفت: همکاری جدی ایران با آژانس نشان‌دهنده اراده بارز ایران برای شفافیت در فعالیت‌هایش است

ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران-AFP

ابراهیم رئیسی می‌گوید که موضع غیرسازنده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ممکن است مسیر مذاکرات را مختل کند.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه، ۱۷ شهریور، در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس شورای اروپا گفت: «در صورت برخورد غیرسازنده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انتظار این که ایران واکنش سازنده داشته باشد، منطقی نیست. اقدامات غیرسازنده طبیعتا مخل مسیر مذاکره است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به کشورهای عضو این نهاد گفت که در مورد دو مسئله محوری هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است: ایران درباره آثار اورانیوم یافت‌شده در چند تاسیسات قدیمی و اعلام‌نشده توضیحی نداده است، و مورد دوم دسترسی سریع به برخی تجهیزات نظارتی است تا آژانس بتواند نظارت خود در برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران را ادامه دهد.

ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با شارل میشل، گفت: «همکاری جدی ایران با آژانس نشان‌دهنده اراده بارز ایران برای شفافیت در فعالیت‌هایش است.» او مدعی شد که در صورت برخورد «غیرسازنده» آژانس، منطقی نیست که ایران واکنش «سازنده» داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحقیقات درباره لکه‌های اورانیوم در تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی ایران بیش از یک سال است که جریان دارد و دیپلمات‌ها می‌گویند که آژانس باید فورا به تجهیزات اتمی ایران دسترسی داشته باشد تا کارت‌های حافظه تجهیزات نظارتی و دوربین‌ها را جایگزین کند تا هیچ شکافی در فعالیت‌های نظارتی بر فعالیت‌های ایران، از جمله تولید قطعات سانتریفیوژها رخ ندهد.

بدون این نظارت‌ها ایران ممکن است مقادیر نامعلوم اورانیوم را تولید و مخفی کند که ممکن است بعدا برای تولید سلاح اتمی یا سوخت رآکتور استفاده شوند.

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که تصمیم درباره نحوه پاسخگویی به گزارش‌ها هنوز اتخاذ نشده است.

آن کلر لوژوندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز چهارشنبه تلاش‌های ایران برای توسعه برنامه اتمی،‌ از جمله فعالیت‌هایی که به گفته او توجیه معتبر غیرنظامی ندارند، مورد انتقاد قرار داد.

او گفت که فرانسه از نزدیک با شرکایش در مشورت است تا درباره پاسخ تصمیم گرفته شود.

دیپلمات‌های ارشد فرانسه، بریتانیا و آلمان برای مذاکره ‌درباره این مسئله روز جمعه در پاریس ملاقات خواهند کرد.

ایران و دولت رئیس‌جمهوری جو بایدن در ایالات متحده، از چند ماه پیش درباره بازگشت به برجام مشغول مذاکره غیرمستقیمی بوده‌اند که اکنون متوقف شده است. ازسرگیری مذاکرات در وین به پس از ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی موکول شده بود.

فرانسه و آلمان خواستار بازگشت هرچه سریعتر تهران به مذاکرات شده‌اند.