انتقاد آژانس از عدم شفاف‌سازی ایران در مورد سایت‌های اعلام نشده 

«عدم شفاف‌سازی تهران می‌تواند به پیچیدگی‌های مذاکرات هسته‌ای وین بیافزاید»

HO / Atomic Energy Organization of Iran / AFP

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در یکی از دو گزارش فصلی خود از ایران به دلیل تداوم ناکامی ایران در ارائه پاسخ به پرسش‌های این نهاد بین‌المللی، از جمله در ارتباط با آثار اورانیوم یافت شده سه سایت اعلام نشده، انتقاد کرد.

به گزارش رویترز، در این گزارش آمده است «مدیرکل از این که حتی پس از گذشت حدود دو سال، مسائل پادمانی مورد اشاره در ارتباط با چهار مکان اعلام نشده در ایران به آژانس هنوز حل نشده باقی مانده‌اند، به‌طور فزاینده‌ای نگران است.»

گزارش محرمانه رافائل گروسی مدیرکل این نهاد نظارت هسته‌ای وابسته به سازمان ملل متحد، که به رؤیت خبرگزاری رویترز رسیده است، پیش از برگزاری نشست هفته آینده شورای حکام در اختیار اعضا قرار گرفته است.

در گزارش دوم گفته شده است که ایران باید مسائل عمده مرتبط با این سایت‌ها را، که شامل پرسش‌هایی درباره سایت چهارم که آژانس بین المللی انرژی اتمی از آن بازرسی نکرده است، بدون هیچ تاخیری حل و فصل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عدم شفاف‌سازی تهران در این مورد می‌تواند به پیچیدگی‌های مذاکرات هسته‌ای وین بیافزاید. 

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقی‌مانده برجام پس از شش دور، خرداد ماه گذشته متوقف شد و با وجود تشکیل دولت جدید در ایران هنوز مشخص نیست چه زمانی از سرگرفته می‌شود.

همزمان در روز سه‌شنبه، کاظم غریب آبادی نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین به این گزارش واکنش نشان داد و از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست «بی‌طرفی و حرفه‌ای گری» خود را حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، غریب آبادی در گفت‌‌وگو با خبرنگاران گفت: تمامی فعالیت‌های هسته ای ایران، از جمله غنی سازی در سطوح مختلف و تولید فلز اورانیوم، در چارچوب حقوق هسته‌ای ایران تحت معاهده عدم اشاعه صورت می‌گیرند و کاملاً هم‌راستا با تعهدات پادمانی ایران انجام می‌شوند.

وی افزود: از آنجا که سایر طرف‌ها به تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای در حوزه رفع تحریم عمل نکردند و سیاست اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا نیز ادامه دارد، هیچ کس نمی‌تواند توقف این فعالیت‌ها را در چارچوب این توافق از ایران طلب کند.

نماینده ایران در آژانس همچنین از اقدام مدیرکل این نهاد در گزارش موضوع مربوط به ثبت داده‌های فراتر از پادمان انتقاد کرد و گفت: این اقدام فقط برای سه ماه با آژانس تفاهم شده بود و مبنای آن نیز کاملاً سیاسی بوده است، موضوعی که نه حقی برای آژانس ایجاد می‌کند و نه تکلیفی برای ایران.