پیام شیرین عبادی به سازمان ملل و کشورهای جهان

‏شیرین عبادی در پیامی اختصاصی به ایندیپندنت فارسی گفت: کرسی افغانستان در سازمان ملل نباید به طالبان سپرده شود

‏شیرین عبادی در پیامی اختصاصی به ایندیپندنت فارسی در مورد وضعیت کنونی افغانستان و سلطه طالبان بر این کشور گفت که کرسی افغانستان در سازمان ملل نباید به طالبان سپرده شود. 

‏این برنده جایزه صلح نوبل، حقوقدان و فعال سرشناس حقوق بشر گفت که «رفتار طالبان با کسانی که اسیر شده‌اند غیرانسانی است و تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از اقدامات آن‌ها نشان می‌دهند که طالبان مرتکب جنایت جنگی شده‌اند و باید محاکمه شوند.»

‏خانم عبادی از سازمان ملل و کشورهای دیگر خواست که طالبان را به رسمیت نشناسند: «سازمان ملل کرسی افغانستان را تحویل نماینده طالبان ندهد. این‌ها نماینده مردم و فرهنگ افغانستان نیستند. نهایتا مردم پیروز خواهند شد. سازمان ملل و کشورهای دیگر کاری نکنند که روز پیروزی ملت افغانستان شرمسار باشند.»

شیرین عبادی همچنین روز سه شنبه از مقاومت زنان در افغانستان حمایت کرد و با تاکید بر اینکه زنان با اعتراض‌های خود معادله‌ها را در این کشور برهم می‌زنند، نوشت: «صدای زنان افغانستان خاموش نخواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باوجود برخوردهای خشونت‌آمیز و قهری طالبان با معترضان، در روزهای گذشته شهرهای مهم افغانستان از جمله کابل، هرات، مزار شریف و نیمروز صحنه اعتراض زنان افغانستانی بود.

در برخی شهرها طالبان با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور با زنان معترض برخورد کردند و بسیاری از آنان زخمی شدند. بااین‌حال اعتراض زنان همچنان ادامه دارد برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که این اعتراض‌ها می‌تواند، پیش‌بینی‌های سیاسی موجود را تغییر دهد.

روز سه شنبه شماری از ساکنان کابل،‌از زن و مرد  به خیابان‌ها ریختند و علیه پاکستان و طالبان شعار دادند. 

بیشتر شرکت‌گنندگان در این گردهمایی بزرگ پایتخت افغانستان، زنان کهنسال و دختران جوان بودند که با شعار «مرگ بر پاکستان» و «پاکستان باید از خاک ما بیرون رود» به سمت سفارت این کشور در کابل حرکت کردند اما جنگجویان طالبان مانع شدند و با شلیک‌ هوایی و مستقیم آنان را متفرق کردند. شماری از آن‌ها نیز دستگیر شدند.

چندین تن از معترضان حاضر در گردهمایی امروز کابل ادعا کرده‌اند که طالبان مستقیم به سمت آنان شلیک کرده و شماری را با خود به مکانی نامعلوم برده‌‌اند. آنان به سایرین هشدار داد‌ه‌ند که به سرعت به خانه‌هایشان بازگردند وگرنه کشته می‌شوند. برخی هم با فرستادن پیام‌های صوتی به خبرگزاری ایندپندنت فارسی گفته‌اند که طالبان پس از شلیک به مردم، چند تن از خبرنگاران داخلی و خارجی را که این گردهمایی را پوشش می‌دادند دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.