واکنش خطیب‌زاده به تحولات در پنجشیر

جمهوری اسلامی از مدت‌ها قبل به طور رسمی با طالبان رابطه دیپلماتیک برقرار کرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به وقایع یکشنبه‌شب در پنجشیر در افغانستان اظهار داشت، «هیچ کس نباید اجازه دهد این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان به تعهدات خود پایبند باشد. گرسنگی دادن به مردم پنجشیر و قطع آب و برق و ... مایه تأسف است.»

سعید خطیب‌زاده، روز دوشنبه در جلسه‌ای مجازی با رسانه‌ها، با اشاره به دخالت نظامی پاکستان در افغانستان گفت اخباری که از پنجشیر می‌رسد نگران کننده است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستانی مایه تأسف عمیق است. دخالت خارجی را در دست بررسی داریم. تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی مستقیم و غیرمستقیم نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته و مردم افغانستان مستقل و غیور هستند. موضوع پنجشیر باید از طریق گفت‌وگو حل شود.

روز یکشنبه در حالی که طالبان مدعی شده بود پنجشیر را تصرف کرده است، جبهه مقاومت ملی افغانستان با صدور بیانیه‌ای ادعای طالبان را بی‌اساس خواند و اعلام کرد: «برافراشتن نمایشی پرچم طالبان در برابر فرمانداری ولایت به معنی پایان مقاومت و تسلط کامل طالبان نیست.»

نیرو‌های مقاومت ملی اعلام کردند، پهپاد‌های پاکستان و نیرو‌های کماندوی این کشور مستقیما وارد جنگ علیه مقاومت ملی در پنجشیر شده‌اند‌. منابعی در جبهه مقاومت ملی به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند که از بعد از ظهر یکشنبه حملات هواپیما‌های بدون سرنشین بر سنگر‌های مقاومت ملی آغاز شده و یکشنبه شب این حملات به اوج خود رسید. این حملات باعث شد تا ژنرال عبدالودود یکی از فرماندهان جبهه مقاومت و فهیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت در اثر بمباران هواپیما ‌های بدون سرنشین کشته شود. منابع جبهه مقاومت همچنان می‌گویند این حملات هواپیماهای بدون سرنشین، باعث شد تا آنان از مواضح خود عقب‌نشینی کنند. با این حال جبهه مقاومت ملی می‌گوید، جنگ هنوز در پنجشیر خاتمه نیافته و در اکثر مناطق همین لحظه نبرد به شدت ادامه دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان خطیب زاده در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی از چندی پیش روابط رسمی خود با طالبان را آغاز کرده و به این گروه مشروعیت بخشیده است. از سوی دیگر حکومت ایران حاضر به حمایت از مقاومت پنجشیر نشد.

پیش‌تر، رسول موسوی دستیار جواد ظریف و مدیرکل آسیای غربی، گروه طالبان که سابقه حمله و قتل چند تن از دیپلمات‌های ایرانی را در کارنامه خود دارند را نیروهای «امارت اسلامی» خواند و در حساب توییتری خود نوشت: «اداره هرات در اختیار نیروهای امارت اسلامی درآمده است. سرکنسول، دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران داخل ساختمان هستند.»

همچنین، احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «طالبان یکی از جنبش‌های اصیل منطقه و با زمینه قوم پشتون است. حضور در سفارت جمهوری اسلامی در دوحه را بایستی به فال نیک گرفت. همکاری با آنان می‌تواند به گسترش ثبات در جامعه افغانستان و جلوگیری از نفوذ گروه‌هایی همچون داعش منجر شود. نباید در دام بازنمایی‌های اشتباه رسانه‌های آمریکایی از آنان بیفتیم.»

هم‌زمان، عکس‌هایی از دیدار جواد ظریف با هیئت طالبان در تهران منتشر شد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که ادعاهای سخنگوی وزارت خارجه در حمایت از مردم افغانستان و مقاومت پنجشیر با سیاست رسمی جمهوری اسلامی همسویی ندارد.

بیشتر از جهان