لبیک به فراخوان احمد مسعود؛ صدای اعتراض از چند شهر افغانستان بلند شد

مردم کابل، مزار و دایکندی شب‌هنگام‌ بانگ «مرگ بر پاکستان» سر دادند

در پی فراخوان احمد مسعود، رهبر مقاومت ملی، مردم چند شهر افغانستان دوشنبه‌شب بانگ اعتراض برآوردند.

مردم کابل ساعاتی پس از فراخوان رهبر جبهه مقاومت ملی، شعارهای «مرگ بر پاکستان» و «زنده باد مقاومت ملی» سر دادند. تصاویر ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که تعدادی از اهالی کابل نزدیک فرودگاه این شهر جمع شده‌اند و شعار می‌دهند. ویدیو دیگر نیز نشان می‌دهد که مردم در خیابان‌های داخل شهر کابل راهپیمایی می‌کنند و فریاد «مرگ بر پاکستان» و «زنده باد مقاومت ملی» سر داده‌اند. از شهر مزار شریف نیز خبر می‌رسد که شب دوشنبه صدها تن از مردم این شهر فریاد «الله‌اکبر» و «مرگ بر پاکستان» سر داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می شود در شهرهای دایکندی در مرکز افغانستان و هرات در غرب این کشور نیز تجمع‌هایی در حمایت از جبهه مقاومت ملی شکل گرفته و ضد پاکستان شعار داده شده است.

اعتراض‌های اخیر مردم افغانستان پس از آن شکل گرفت که احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، در پیامی صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، از مردم خواست قیام عمومی علیه طالبان را آغاز کنند. او در این پیام صوتی گفته است که طالبان در همسویی با بیگانگان می‌خواهند هویت و ارزش‌های فرهنگی این کشور را به تاراج ببرند.

احمد مسعود تصریح کرده است که طالبان هیچ ارزشی برای حقوق بشر، عدالت و آزادی قائل نیستند و این کشور را دوباره به قهقرا خواهند برد. او گفته است که در این جنگ، بیگانگان (منظور کشور پاکستان است ) از طالبان حمایت و حتی با هواپیما مواضع مقاومت ملی را بمباران کردند.  

این در حالی است که طالبان روز دوشنبه با ادعای تصرف پنجشیر اعلام کردند که جنگ در افغانستان عملا تمام شده است و این گروه به زودی دولتی فراگیر در افغانستان تشکیل خواهد داد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، ظهر روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که پنجشیر تصرف شده است و مردم به آنان پیوسته‌اند و آنان که با طالبان جنگ کردند هم اگر تعهد کنند که دیگر با طالبان نمی‌جنگند، عفو خواهند شد.

با این حال به نظر می‌رسد جنگ در پنجشیر همچنان جریان دارد و شب دوشنبه هم این استان درگیری‌های شدید میان جنگجویان گروه طالبان و مبارزان جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود را شاهد بوده است.