رهبران جهان هشدار دادند بولسونارو «در تدارک کودتا» است

هفتم سپتامبر احتمال بروز یک شورش در برزیل وجود دارد

ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل - EVARISTO SA / AFP

گروهی از رهبران جهان هشدار دادند ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل، و متحدانش در تدارک کودتایی نظامی‌اند که «دموکراسی را در برزیل به مخاطره خواهد انداخت». 

حدود ۱۵۰ نماینده مجلس، وزیر و روسای‌جمهور سابق از ۲۶ کشور در نامه‌ای سرگشاده این زنگ خطر را به صدا درآوردند که در ۷ سپتامبر احتمال بروز یک شورش وجود دارد که از شورش «دزدی را متوقف کنید» (stop the steal) آمریکاییان در مجلس ایالات متحده در ژانویه (۲۰۲۱) الگو گرفته است.

در این نامه آمده است: «اکنون رئیس‌جمهور ژائیر بولسونارو و متحدانش، از جمله گروه‌های افراطی معتقد به برتری نژادی سفیدپوستان، پلیس نظامی و مقام‌های دولتی در تمام سطوح حکومت، در حال آماده شدن برای به راه انداحتن یک راهپیمایی سراسری در کشور علیه دیوان عالی و کنگره کشور در ۷ سپتامبرند که نگرانی‌هایی از بروز کودتا در سومین دموکراسی بزرگ دنیا به وجود آورده است.»

این رهبران جهان از جمله خوزه لوئیز رودریگز ساپاترو، نخست‌وزیر سابق اسپانیا و فرناندو لوگو، رئیس‌جمهور سابق پاراگوئه، ادعا کردند آقای بولسونارو در هفته‌های اخیر به روش‌های مختلف نهادهای دموکراتیک را نادیده گرفته است.

در این نامه نوشته شده است: «در تاریخ ۱۰ اوت او  دستوردارد رژه نظامی بی‌سابقه‌ای در برازیلیا، شهر پایتخت، برگزار شود. هم‌زمان، با متحدانش در کنگره برای اعمال اصلاحاتی وسیع در نظام انتخاباتی کشور فشار می‌آورد؛ انتخاباتی که به طور گسترده یکی از مطمئن‌ترین و معتبرترین سیستم‌های دنیا تلقی می‌شود.»

این گروه از رهبران همچنین اشاره کرده‌اند که آقای بولسونارو چند مرتبه تلاش کرده است اگر اصلاحات مدنظرش به تصویب کنگره نرسید، انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ را لغو کند.

این نامه درباره شورشی احتمالی هشدار داده و اشاره کرده که آقای بولسونارو در ۲۱ اوت گفته است راهپیمایی ۷ سپتامبر باید برای «ضد کودتایی ضروری و احتمالی» علیه نهادهای دموکراتیک برزیل، به ویژه کنگره و دیوان عالی، آماده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هافینگتون پست گزارش داده که آقای بولسونارو این پیام را از طریق واتس‌اپ منتشر کرده و از هوادارانش خواسته است بزرگ‌ترین راه‌پیمایی تاریخ برزیل را ترتیب دهند تا قدرت خود را اثبات کنند. در این پیام همچنین ادعا شده است که «قانون اساسی کمونیستی» برزیل قدرت آقای بولسونارو را از او گرفته و «قوه قضاییه، چپ‌گرایان و گروه‌های مخفی ذی‌نفع» را به توطئه علیه وی متهم کرده است.

نامه مذکور ادامه می‌دهد: «اعضای مجلس برزیل اخطار داده‌اند که بسیج مردم برای راهپیمایی ۷ سپتامبر از شورش در کنگره ایالات متحده در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ الگو گرفته است که طی آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت، با ادعای کذب تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ هواداران خود را تشویق کرد «دزدی را متوقف کنید».

این نامه با تکرار نگرانی رهبران جهان به پایان رسیده و با اشاره به اینکه برزیل دهه‌های متمادی برای رسیدن به دولتی دموکراتیک کوشیده، تاکید کرده است که رئیس‌جمهور نباید اجازه دهد این روند معکوس شود و این کشور دوباره به حکومتی نظامی بازگردد.

سایر امضاکنندگان نامه این افرادند: ارنستو سمپر پیزانو، رئیس‌جمهور سابق کلمبیا، مانون اوبری، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و نماینده پارلمان اروپا، نوام چامسکی، منتقد اجتماعی و زبان‌شناس آمریکایی و ۲۱ نماینده مجلس بریتانیا از جمله جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد از رای‌دهندگان در انتخابات ۲۰۲۲ به دلیل نحوه مدیریت بد همه‌گیری کووید-۱۹ بنا ندارند تحت هیچ شرایطی به آقای بولسونارو رای دهند.

پیش‌تر آقای بولسونارو گفته بود تنها سه احتمال برای آینده او وجود دارد: پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲، زندان یا مرگ. اما نظرسنجی‌ها آقای بولسونارو را بسیار عقب‌تر از لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور سابق چپ‌گرای این کشور، نشان می‌دهد که باعث می‌شود گزینه اول آقای بولسونارو در نظام انتخاباتی فعلی بسیار کمتر محتمل باشد.

آقای بولسونارو پیش از تظاهرات برنامه‌ریزی شده برای سه‌شنبه، به توییتر رفت تا هواداران خود را تشویق کند برای «تجلیل» از یکصدونودونهمین سالگرد استقلال برزیل به او بپیوندند.

او گفت: «استقلال با آزادی ارتباط مستقیم دارد. شهروندان برزیل این حق را دارند که اگر می‌خواهند به خیابان‌ها بروند و در صلح و هماهنگی در تظاهرات این روز بزرگ تاریخی ما شرکت کنند. همین قاعده درباره تمام کارمندان فدرال قوه مجریه هم صادق است؛ اگر آن روز سر کار نیستند. به امید اینکه در این مراسم بی‌نظیر آزادی فردی و تمامیت و استقلال ما هدف غایی باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان