بریتانیا: خبر خودکشی معلولان جنگ افغانستان نادرست است

برخی سربازان به دلیل آسیب‌های روانی ناشی از خروج سریع از افغانستان، خودکشی می‌کنند

سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا خودکشی معلولان جنگی به دلیل عقب‌نشینی را تکذیب کرد - TONY KARUMBA / AFP

وزیر نیروهای مسلح بریتانیا، گفته‌های خود مبنی بر خودکشی سربازان بریتانیایی آسیب‌دیده پس از خروج سریع از افغانستان را پس گرفت و آن را نادرست خواند.

جیمز هیبی در گفتگو با  تلویزیون بی‌بی‌سی گفت: «در واقع، آنچه من به آن اشاره کردم نادرست بود. ما با دقت به دنبال این هستیم که آیا فردی در چند روز گذشته خودکشی کرده است.»

او، افزود: «می‌دانم طالبان اکنون تمام افغانستان را تحت کنترل دارد و وضعیت در پنجشیر نیز تغییر نکرده است.»

سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا نیز خودکشی سربازان معلول جنگ افغانستان به دلیل عقب‌نشینی را تکذیب کرد.

وزیر نیروهای مسلح بریتانیا در مصاحبه دیگری به اسکای نیوز، گفت که وضعیت پنجشیر افغانستان این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که طالبان دولتی است که ما باید با آن کار کنیم. البته این بدان معنا نیست که ما طالبان را به رسمیت شناخته‌ایم. حتی اگر این درست باشد که آنها کنترل پنجشیر را به دست گرفته‌اند، این موضوع چیزی در به رسمیت شناختن آنها تغییر را نمی‌دهد.

آنچه می‌تواند نظر ما را تغییر دهد، اقدامات در تشکیل دولت است، نه قدرت نظامی آنها. موضوعی که نحوه و زمان تشخیص آن را جامعه بین‌المللی تعیین می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، هیبی گفته بود که برخی از سربازان معلول بریتانیایی جنگ افغانستان، به دلیل آسیب‌های روانی شدیدی که از خروج آشفته نیروهای تحت رهبری آمریکا از آن کشور و پیروزی طالبان متحمل شده‌اند، خودکشی می‌کنند.

بوریس جانسون، تخست وزیر بریتانیا به دلیل خروج از افغانستان و نحوه تخلیه آن کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.

به نوشته روزنامه تلگراف جانسون ظرف چند هفته آینده برای گفتگو با بایدن در مورد افغانستان به واشنگتن سفر می‌کند.

او پیش‌تر اعتراف کرده بود که تصمیم آمریکا برای خروج بریتانیا چاره‌ای جز خروج نیروهای بریتانیایی باقی نگذاشته است. جانسون از آن پس با انتقاد شدید نمایندگان مجلس به دلیل عدم پیش‌بینی سرعت تسلط طالبان بر کابل روبرو شد.

جنگ لفظی بین ایالات متحده و بریتانیا بر سر خروج آشفته نیروها از افغانستان منجر به این شد که یک وزیر دولت بریتانیا، رئیس جمهور آمریکا را «دیوانه» بخواند. این در حالی است که جو بایدن به تماس‌ها و درخواست‌های نخست وزیر بریتانیا برای تعویق خروج از افغانستان توجه نکرد.

در حالی که بر سر مشکلات بین‌المللی و موضوع چین دو طرف نیاز به همکاری بیشتری دارند، موضوع افغانستان باعث ایجاد گسلی در روابط لندن و واشنگتن شده است.

بیشتر از جهان