تاکید عربستان سعودی و عراق برهمکاری‌های امنیتی

هر دو کشور می‌دانند داعش دشمن مشترک است و امنیت همه کشورهای منطقه تهدید می‌کند

شاهزاده عبدالعزیز بن نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان سعودی و مصطفی‌الکاظمی، نخست‌وزیر عراق - توییتر Abdulaziz bin Saud 

در چارچوب تلاش‌های ریاض و بغداد برای گسترش زمینه‌های همکاری امنیتی بین عربستان سعودی و عراق، روز گذشته (شنبه ۴ سپتامبر ۲۰۲۱)، شاهزاده عبدالعزیز بن نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان سعودی، عازم بغداد شد و با مصطفی‌الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، دیدار کرد. در این دیدار دو طرف بر لزوم گسترش همکاری‌های امنیتی در عرصه‌های مختلف تاکید کردند و تلاش در این راستا را نیاز مبرمی برای حفظ ثبات و امنیت در دو کشور دانستند.

هرچند همکاری‌های امنیتی مشترک مورد نظر عربستان سعودی و عراق ابعاد وسیعی داشته و زمینه‌های گوناگونی را در بر می‌گیرد، اما دو کشور سعی دارند همکاری‌های خود را در گام نخست در بخش‌های مبارزه با افراط‌گرایی و ایدئولوژی تروریستی داعش، تامین امنیت مرزها و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر متمرکز کنند.

تلاش برای جلوگیری از گسترش نفوذ گروه تروریستی داعش، نظارت بر تحرکات افراد وابسته به این گروه و تحت تعقیب قرار دادن هسته‌های مخفی داعش، مهم‌ترین بخش‌ همکاری‌های دو طرف را تشکیل می‌دهد، زیرا هر دو کشور می‌دانند که داعش دشمن مشترک و ستیزه‌خویی است که امنیت همه کشورهای منطقه را با تهدید روبه‌رو می‌کند. بنابراین، باید مبارزه با این گروه تکفیری همواره در اولویت قرار داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرونده دوم امنیتی مورد بحث دو طرف، تامین امنیت مرزهای مشترک عراق و عربستان سعودی است، به ویژه این‌که چندی پیش موشک‌هایی از سمت عراق به یکی از پایگاه‌های آمریکایی در نزدیکی مرز عراق و کویت شلیک شد و چنین تهدیدی می‌تواند بار دیگر نیز تکرار شود. به همین ترتیب، رهبران عربستان سعودی و عراق سعی دارند با افزایش میزان همکاری‌های امنیتی مشترک، از وقوع چنین عملیاتی که از سوی گروه‌های مسلح خارج از قانون انجام می‌شود، جلوگیری کنند.

تلاش برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و استفاده از گزینه‌های مختلف برای مهار انتقال مواد مخدر بخش دیگری از همکاری‌های امنیتی مشترک دو کشور را تشکیل می‌دهد. این در حالی‌ است که باندهای قاچاق این اواخر برای انتقال مواد مخدر از پهپادها استفاده می‌کنند و به همین دلیل مقامات امنیتی عربستان سعودی و عراق تلاش دارند با گسترش همکاری‌های مشترک از قاچاق مواد مخدر با هر شیوه و ابزاری که باشد جلوگیری کنند.

البته زمینه همکاری بین عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی از زمانی فراهم شد که دولت عراق در صدد بازگشت به آغوش جهان عرب شده است و سعی می‌کند روابط خود را با کشورهای عربی منطقه گسترش دهد و خود را از حالت انزوای قبلی بیرون بکشد.