نخست‌وزیر اسرائیل از تشکیل تیم مشترک با آمریکا برای برخورد با تهدید ایران خبر داد

نفتالی بنت: به برجام فقط به عنوان یک بخش از یک استراتژی بسیار گسترده‌تر نگاه می‌کنیم

Sarahbeth Maney-Pool/Getty Images/AFP

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در جریان یک گفت‌وگوی مجازی در زوم با شرکت‌کنندگان حاضر در کنفرانس رؤسای سازمان‌های عمده آمریکایی-یهودی، گفت که در پی دیدار اخیر با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در کاخ سفید، دو کشور یک تیم مشترک برای برخورد با تهدید ایران تشکیل داده‌اند.

روزنامه جروزالم پست روز شنبه در گزارشی از قول او نوشت: «ما مخالف توافق هسته‌ای (ایران) هستیم، اما درک می‌کنیم که آمریکا روی این موضوع اصرار دارد ... به‌جای آن که هر روز درباره توافق هسته‌ای با هم دعوا کنیم، به آن فقط به عنوان یک بخش از یک استراتژی بسیار گسترده‌تر نگاه می‌کنیم.»

آقای بنت اضافه کرد: «استراتژی ما فقط در مورد این نیست که آیا بازگشتی به توافق هسته‌ای وجود خواهد داشت یا خیر.» نخست وزیر اسرائیل توضیح بیشتری در آن زمینه ارائه نداد.

اسرائیل همواره مخالف توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ قدرت‌های جهانی با ایران بوده است و همواره بر یک توافق «بهتر» که فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران را نیز دربرگیرد، اصرار داشته است.

کاهش تنش با فلسطینی‌ها

نفتالی بنت در بخش دیگری از اظهارات خود در این کنفرانس ویدیویی گفت، اگرچه هیچ تحول عمده سیاسی در دوره نخست وزیری او با فلسطینی‌ها حاصل نشده است، اما تمایل دارد در مسیر کاهش درگیری‌ها با آن‌ها گام بردارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اضافه کرد: «هر کسی می‌فهمد که ما انتظار یک تحول سیاسی در آینده نزدیک نداریم ... همیشه یک دوگانگی در کار بوده، یا در دفاع از کشور فلسطینی، یا هیچ کاری انجام ندادن.»

آقای بنت گفت: «در بسیاری از حوزه‌ها، می‌توان برای کاستن از مشکلات اقدام کرد، حتی اگر (چنان اقدامی) نتواند در این مقطع آن را برطرف کند. اگر نتوان ویروس کرونا را کاملا محو کرد، آیا ما کاری نخواهیم کرد؟ اگر امکان‌پذیر نباشد که تمامی حوادث جاده‌ای را حذف کنیم، آیا باز هم کاری نمی‌کنیم؟»

نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد: «به‌ویژه در حوزه اقتصادی، معتقدم که اشتغال و زندگی باکرامت می‌تواند وضعیت را بهبود بخشد. هر دو طرف می‌توانند گام‌هایی برای کاهش تنش و ارتقای زندگی (مردم) بردارند.»

وی در پاسخ به پرسشی درباره دیدار اخیر بین بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفت که تمایل نداشته است با عباس دیدار کند، چون او در دیوان بین‌المللی کیفری علیه اسرائیل شکایت کرده است، و افزود: «بر مبنای عنوانی که از دنیای تجارت می‌آید، اگر کسی از من شکایت کند، با او برخورد خوبی نخواهم داشت.»