سازمان ملل خواستار توقف حکم اعدام حیدر قربانی شد

«نگرانی جدی ما این است که اعتراف نهایی آقای قربانی زیر فشار شکنجه و بدرفتاری گرفته شده‌ باشد»

حیدر قربانی ۴۸ ساله در مهر ۱۳۹۵ به اتهام همدستی با نیروهای مسلح مخالف حکومت ایران بازداشت شد - عکس از هرانا

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد از ایران خواستند حیدر قربانی، زندانی کرد ایرانی را اعدام نکند.

آن‌ها با ابراز نگرانی جدی از برخوردار نبودن قربانی از محاکمه عادلانه و شکنجه او در دوران بازداشت پیش از محاکمه، لغو حکم اعدام او را خواهان شدند.

به گزارش دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در این بیانیه کارشناسی آمده است: «مقام‌های ایران باید بی‌درنگ حکم اعدام حیدر قربانی را متوقف و لغو کنند و بر اساس تعهدات بین‌المللی به او امکان محاکمه مجدد بدهند.»

حیدر قربانی ۴۸ ساله است و در مهر ۱۳۹۵ به اتهام همدستی با نیروهای مسلح مخالف حکومت ایران در قتل سه تن از اعضای بسیج بازداشت شده است. او تا سه ماه بعد از بازداشت ناپدید بود و هیچ اطلاعاتی درباره سرنوشت یا محل نگهداری او به خانواده‌اش داده نشد. بنا بر گزارش‌ها، او در حبس انفرادی و تحت شکنجه و بدرفتاری بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه روز جمعه خود گفتند: «نگرانی جدی ما این است که اعتراف نهایی آقای قربانی زیر فشار شکنجه و بدرفتاری گرفته شده‌ باشد.» آن‌ها همچنین از گزارش‌های مربوط به دسترسی نداشتن آقای قربانی به وکیل در جریان تحقیقات و فقدان دسترسی کامل وکیل به پرونده‌ او در طول محاکمه ابراز نگرانی کرده‌اند.

در مهر ۱۳۹۸، دادگاه کیفری آقای قربانی را به جرم مباشرت در قتل و تلاش برای آدرم‌ربایی و کمک به فرار مهاجمان به ۱۱۸ سال و شش ماه زندان محکوم کرد. در دی ماه ۱۳۹۹، دادگاه انقلاب استان کردستان به رغم اینکه تصدیق کرد آقای قربانی هیچگاه مسلح نبوده است، او را یاغی خواند و حکم مرگ برایش صادر کرد.

مرداد ۱۳۹۹، دیوان عالی ایران حکم اعدام او را تایید کرد و درخواست فرجام‌خواهی او دو بار رد شد. حکم اعدام او ممکن است هر لحظه اجرا شود.