حسن فیروزآبادی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت

طی سال‌های اخیر «فساد اقتصادی» فیروزآبادی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته بود

حسن فیروزآبادی درگذشت - عکس از ایسنا

حسن فیروزآبادی رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح و مشاور عالی نظامی علی خامنه‌ای به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.

به گزارش فارس، فیروزآبادی که اخیراً به حکم رهبر جمهوری اسلامی به‌عنوان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده بود، صبح امروز پس از دوره‌ای بیماری به جمع جان باختگان کرونا پیوست.

فساد اقتصادی فیروزآبادی طی سال‌های اخیر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته بود و شهرت او بیش از هر چیز از این جهت بود.

ویلایی که فیروزآبادی در آن ساکن بود نیز از دیگر املاک مصادره‌ای جنجال‌برانگیز است. او از سال ۷۲ و به مدت ۲۵ سال در این ملک ۱۰ هزارمتری ساکن بوده است.

در سال ۹۶ و در پی ارسال نامه‌ای از سوی دانشجویان عدالت‌خواه به محمد مخبر، رئیس وقت ستاد فرمان اجرایی امام و معاون فعلی رئیس جمهور که نسبت به ادامه زندگی فیروزآبادی در خانه مصادره‌ای اعتراض کرده بودند، این ستاد اعلام کرد که از سال ۹۲ پیگیر تخلیه خانه است، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

فیروزآبادی در واکنش به این موضوع اعلام کرد که از این ویلا ۲۲ سال به‌عنوان دفتر فوق سری ستاد کل استفاده می‌شده و او تابه‌حال هیچ حکمی مبنی‌بر تخلیه دریافت نکرده است. نهایتاً در خرداد سال ۹۷، حسن فیروزآبادی ناچار شد که تحت‌فشار افکارعمومی، ویلا را تخلیه کند.

حسن فیروزآبادی، از سال ۶۸ تا ۹۵ با حکم علی خامنه‌ای به‌عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و با عنوان «سرلشکر فیروز آبادی» فعالیت می‌کرد. وی پس از این سمت مجدداً با حکم رهبر جمهوری اسلامی به‌عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

او که متولد مشهد و از نزدیکان و همشهری‌های علی خامنه‌ای محسوب می‌شد، هیچ‌گونه سابقه نظامی نداشت و تنها به دلیل نزدیکی به رهبر جمهوری اسلامی بالاترین مقام نظامی در ایران را به دست آورده بود.
در واقع علی خامنه‌ای تنها بر اساس تصمیم شخصی و بدون توجه به سابقه نظامی او را به سمت سرلشکری رساند.

فیروزآبادی در دوران جنگ با عراق، در سمت جانشین نخست وزیر در قرارگاه خاتم‌الانبیا و کمیته ساخت موشک زمین به زمین فعالیت می‌کرد و از معدود افرادی بود که با به قدرت رسیدن علی خامنه‌ای، همچنان بر مسند کار باقی ماند.

مواضع سیاسی فیروزآبادی بارها باعث مناقشه بین گروه‌های مختلف قرار گرفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از انتخابات سال ۸۸، حسن فیروز آبادی در رابطه با محمود احمدی نژاد گفته بود: «افکار و اندیشه‌های دکتر احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور کشورمان دارای جنبه‌های راهبردی حائز اهمیتی است و لذا وظیفه علما و اندیشمندان و استادان دانشگاه‌ها و به‌ویژه دانشگاه عالی دفاع ملی است که این افکار را مدون کنند و به غنای علمی کشور بیفزایند از آنجا که یکی از مبانی اصلی ساختار مدیریتی نظام ما در چارچوب حرکت‌های ارزشی عدالت‌خواهانه و توجه ویژه به قشرها آسیب‌پذیر و محرومین بنا شده است، در این قسمت نیز افکار و اندیشه‌های راهبردی احمدی‌نژاد از ظرفیت‌های بالایی در راستای پیشبرد امور انقلاب برخوردار است و باید به گونه‌ای طراحی شود که مدیران، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشور برنامه‌های خود را در راستای همین نگاه نو پایه‌گذاری و هماهنگ کنند.»

اما پس از تغییر موضع محمود احمدی نژاد، فیروزآبادی نیز به یکی از منتقدان وی تبدیل شد و در واکنش به سخنان او گفت: «جوسازی مقام محترم رئیس‌جمهوری، آقای دکتر احمدی‌نژاد در سفر به استان خوزستان غیرقابل قبول و مایه تشویش اذهان عمومی است. ملت ایران نشان داده است که همه خواستار عدالت بوده و شهدای این ملت فدائیان عدالت هستند، لذا امیدواریم ایشان به این گفتمان خاتمه دهند.»

او از حامیان مذاکرات هسته‌ای هم به شمار می‌رفت و دولت حسن روحانی را در این زمینه می‌ستود. به طوری که پس از امضای برجام، به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای را به رهبر جمهوری اسلامی تبریک گفت.

او در سخنانی که اردیبهشت سال ۹۳ در دانشگاه عالی دفاع بیان کرد، اظهار داشت «باید به وجود رئیس‌جمهوری چون روحانی افتخار کنیم و همه همتمان را صرف پشتیبانی از دولت نماییم.»

نام حسن فیروزآبادی از سال ۲۰۱۱ به دلیل نقض گسترده حقوق شهروندان ایران در فهرست افرادی بود که تحت تحریم قرار داشتند.
فیروزآبادی که متولد ۱۳۳۰ بود، در نهایت امروز به دلیل عوارض ناشی از کرونا، در سن ۷۰ سالگی درگذشت و این پایانی بر کارنامه یکی دیگر از معتمدان رهبر جمهوری اسلامی است.