رهبران مصر، اردن و رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی در قاهره ملاقات کردند

هدف از این دیدار احیای روند صلح خاورمیانه و تقویت آتش‌بس میان حماس و اسرائیل بود که به جنگ میان دو طرف در ماه مه پایان داد

از راست:‌ محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر، و ملک عبدالله پادشاه اردن-EGYPTIAN PRESIDENCY / AFP

رییس‌جمهور مصر روز پنجشنبه دوم سپتامبر، میزبان پادشاه اردن و رییس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی بود.

هدف از این دیدار احیای روند صلح خاورمیانه و تقویت آتش‌بس میان حماس و اسرائیل بود که به جنگ میان دو طرف در ماه مه پایان داد.

بیانیه دفتر عبدالفتاح السیسی می‌گوید که رئیس‌جمهوری مصر، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، و محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی، در نشست قاهره درباره مشکلات موجود بر سر راه حل تشکیل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطینی در کنار هم، مذاکره کردند.

سه رهبر عرب گفتند که فلسطینی‌ها حق داشتن یک کشور مستقل را دارند که شرق اورشلیم پایتخت آن باشد. اسرائیل با این طرح مخالف است.

با وجود آن که دولت ائتلافی جدید در اسرائیل که برای اولین بار یک حزب عرب را نیز شامل می‌شود، به دنبال آرام نگه داشتن روابط با فلسطینی‌ها است، مناسبات میان دو طرف پرتنش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان جنگ میان حماس و اسرائیل در ماه مه، بیش از ۲۶۰ فلسطینی و ۱۲ اسرائیلی کشته شدند.

مصر که میانجی مهم میان اسرائیل و حماس در طی سالها بوده است، این بار نیز میانجی آتش‌بس شد.

در هفته‌های اخیر، طرف‌های مربوط تلاش‌های دیپلماتیک با هدف جلوگیری از یک رویارویی نظامی دیگر در منطقه را افزایش داده‌اند.

دفتر نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، اخیرا گفته است که وی برای مذاکره با سیسی، «به زودی»‌ به مصر سفر خواهد کرد.

هفته گذشته پس از ملاقات بنت با جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در واشنگتن، بنی گانتر، وزیر دفاع اسرائیل با محمود عباس در رام‌الله ملاقات کرد.

پس از آن دیدار اسرائیل از رشته تصمیم‌هایی برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطینی، از جمله طرح اعطای وام ۱۵۰ میلیون دلاری به دولت کرانه غربی رود اردن خبر داد.

ماه گذشته نیز عباس کامل، مدیر دستگاه اطلاعات و امنیت مصر، برای مذاکره درباره شرایط آتش‌بس پایدار میان اسرائیل و حماس، به اسرائیل و کرانه غربی سفر کرد.

رهبران اردن و مصر، در مذاکرات اخیر خود در قاهره، بر حمایت از هشدار عباس درباره «عواقب خطرناک»‌ گسترش شهرک‌سازی‌های یهودی در کرانه غربی و تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها و مصادره املاک آنان، تاکید کردند.

گروه اسلامگرای حماس که از جمله گروه‌های اسلامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است، از سال ۲۰۰۷ کنترل نوار غزه را در اختیار خود دارد.

بیشتر از جهان