شاکی پرونده حمید نوری: ابراهیم رئیسی در «هیئت مرگ» حضور داشت

 در این جلسه نصرالله مرندی زندانی سیاسی پیشین مشاهدات خود را از داخل زندان و قرار گرفتن مقابل «هیئت مرگ» ارائه کرد

حمید نوری، دادیار سابق دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و از متهمان پرونده اعدام‌های سال ۱۳۶۷ در ایران- عکس از صفحه توییتر ایرج مصداقی

محاکمه حمید نوری، از مقام‌های قضایی پیشین جمهوری اسلامی ایران متهم به دست داشتن در اعدام‌های گسترده تابستان ۱۳۶۷، روز پنجشنبه در استکهلم سوئد پیگیری شد.

در دهمین جلسه دادگاه حمید نوری با نام مستعار حمید عباسی، یکی دیگر از شاکیان پرونده به نام نصرالله مرندی به جایگاه شهود احضار شد و به پرسش‌های دادستان پاسخ داد.

وی در بخش ابتدایی اظهارات خود گفت در دی ماه ۱۳۶۱ در یک دادگاه چند دقیقه‌ای و بدون حضور هیچ وکیلی محاکمه و دو هفته پس از آن به زندان قزل‌حصار منتقل شد.

مرندی گفت هنگام دستگیری گلوله خورده بود و حدود چهار ماه شکنجه شد و چهارده ماه اول پس از بازداشت را در اوین بوده و پس از آن به قزل‌حصار منتقل شده است.

وی افزود، پاییز ۱۳۶۵ زندان قرل‌حصار تخلیه شد و او و شماری دیگر از زندانی‌ها به زندان گوهردشت منتقل شدند و سپس دوباره به اوین منتقل شد تا آذر ۷۰ که آزاد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زندانی سیاسی پیشین سپس مشاهدات خود را از داخل زندان و قرار گرفتن مقابل «هیئت مرگ» ارائه کرد و گفت در پانزدهم مرداد ۶۷ او را به نزد هیئت مرگ بردند.

به گفته او، در هیئت مرگ ابراهیم رئیسی، که اکنون رئیس جمهوری ایران است، حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، مصطفی پورمحمدی و اسماعیل شوشترى حضور داشتند.

نصرالله مرندی در پاسخ به این پرسش که چطور آگاه شده حمید نوری یا عباسی در اعدام‌های تابستان ۶۷ مشارکت داشته گفت او را برای نخستین بار در بهار ۱۳۶۶ دیده است.

وی که به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق زندانی بود افزود، «فاصله حمید عباسی با من دو متر بیشتر نبود. ما چشم‌بند داشتیم. اسم هر کس را می‌خواند باید بلند می‌شد.»

وقتی دادستان از او پرسید از کجا مطمئن است صدایی که می‌شنید مشخصا حمید عباسی بوده پاسخ داد، هم صدای او را می‌شناخته و هم از زیر چشم‌بندی توانسته بود او را ببیند.

نصرالله مرندی در ادامه تاکید کرد که مطمئن است حمید عباسی زندانیان را برای اعدام می‌برد.

وی درباره این که چطور به این نتیجه رسیده زندانیان برای اعدام برده می‌شدند گفت هرکس می‌رفت برنمی‌گشت و بعد خانواده‌هایشان خبری از آنها نداشتند و دنبالشان می‌گشتند.

بنا بر اعلام دا‌دستانی سوئد، طبق مدارک و اسناد موجود در پرونده حمید نوری در اعدام دست‌کم چهار زندانی سیاسی نقش داشته است. این پرونده ده‌ها شاکی و شاهد مختلف دارد.

وی نهم نوامبر ۲۰۱۹ هنگام ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت موقت شد و پس از آن این بازداشت‌های موقت تمدید شد تا آن که دادگاه او سرانجام در دهم اوت ۲۰۲۱ آغاز شد.

روند محاکمه قرار است تا آوریل سال آینده میلادی ادامه یابد.