گانتز: تدوین «طرح بی» آمریکا و اسرائیل در صورت فروپاشی برجام

«همکاری اسرائیل با آمریکا در تقسیم اطلاعات مربوط به ایران نیرومندتر می‌شود»

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل - GIL COHEN-MAGEN / POOL / AFP

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه، ۳۰ اوت، گفت تل‌آویو و واشنگتن در حال تقویت همکاری اطلاعاتی خود در باره برنامه هسته‌ای ایران هستند، و اگر مذاکرات احیای برجام به جایی نرسد، «طرحی بدیل» در دست تدوین دارند.

او در مصاحبه‌ای با روزنامه «تایمز آو اسرائیل» هشدار داد که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، یک مسابقه تسلیحاتی بین‌المللی به راه خواهد افتاد که در آن بسیاری از کشورهای خاورمیانه و دیگر نقاط جهان، نیز خواهند کوشید به بمب اتم دست یابند.

گانتز گفت: «ایالات متحده و اسرائیل اطلاعات خود را شریک می‌شوند و همکاری با آمریکا در این زمینه دارد نیرومندتر می‌شود.»

او افزود: «ما مشغول همکاری با [آمریکا] هستیم تا یک طرح بی تدوین کنیم که اگر توافقی صورت نگیرد، فعالیت‌های دیگری شروع شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز جمعه با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرد.

بحران هسته‌ای ایران اصلی‌ترین موضوع این دیدار دوجانبه بود. بایدن در صحبت با رسانه‌ها پس از دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل، گفت اگر این بحران با دیپلماسی حل نشود، آمریکا حاضر است به «گزینه‌های دیگر» روی آورد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ما به دیپلماسی اولویت می‌دهیم و خواهیم دید که ما را به کجا می‌برد. اما اگر دیپلماسی ناکام ماند، آماده‌ایم به گزینه‌های دیگر روی آوریم.»

پیش از این دیدار، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته بود که آقای بایدن در جلسه روز جمعه به بنت خواهد گفت که او هم مثل رهبران اسرائیل نگران برنامه هسته‌‌ای ایران است، اما به راه دیپلماسی با تهران هنوز متعهد است.

از تفاوت‌های مهمی که بنت نسبت به بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر پیشین اسرائیل) دارد، این است که به جای رویکرد ستیزه‌جو با واشنگتن، سعی می‌کند اختلافات را در دیدارهای حرفه‌ای و پشت درهای بسته حل کند. او اما در عین حال به همان استواری نتانیاهو بر این موضع کشورش تاکید دارد که اسرائیل برای سد کردن راه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، حاضر است دست به هر کاری بزند.

بنت از موضع بایدن تقدیر کرد و این وعده او را که هرگز اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای به ایران نخواهد داد، تکرار کرد. او گفت: «بسیار خوشحالم که کلمات روشن شما را شنیدیم که گفتید ایران هرگز قادر به دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود و تاکید کردید که راه دیپلماتیک را محک می‌زنید، اما اگر جواب نداد، گزینه‌های دیگر نیز موجود هستند.»

وزیر دفاع اسرائیل گفته است که ایران تنها دو ماه با دستیابی به مواد لازم برای ساختن بمب هسته‌ای فاصله دارد.