حمله هوایی ارتش اسرائیل به دو موضع حماس در نوار غزه

این حمله واکنشی به ارسال بادکنک‌های آتش‌زا و درگیری‌ مرزی میان فلسطینیان و نیروهای اسرائیلی بود

صدها فلسطینی معترض شنبه شب ضمن آتش‌زدن تعدادی لاستیک خودرو در منطقه مرزی نوار غزه با اسرائیل، تجمع کردند - MAHMUD HAMS / AFP

جنگنده‌های اسرائیلی بار دیگر مواضعی از شبه‌نظامیان حماس را در نوار غزه بمباران کردند. این حمله هوایی در واکنش به ارسال بادکنک‌های آتش‌زا از غزه به‌سمت جنوب اسرائیل و همچنین درگیری‌های مرزی میان فلسطینیان و نیروهای اسرائیلی در مرز نوار غزه با آن کشور انجام شده است. 

ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بامداد یکشنبه، هفتم شهریورماه، جت‌های جنگنده نیروی هوایی در نزدیکی شهر جبالیا در شمال غزه، «ورودی یک تونل تروریستی» متعلق به حماس و همچنین یک «محوطه نظامی» را که هم مرکز آموزش شبه‌نظامیان این گروه و هم کارگاه اسلحه‌سازی بوده است، هدف قرار دادند. براساس این بیانیه، «حمله‌ها واکنشی به اقدام حماس به ارسال بادکنک‌های آتش‌زا به‌سمت خاک اسرائیل و شورش‌های خشونت‌آمیز دیروز» صورت گرفته است. ارتش اسرائیل هر دو رویداد روز گذشته را «نمونه‌هایی از چگونگی استفاده ممتد گروه حماس از تاکتیک‌های تروریستی و هدف قرار دادن غیرنظامیان» دانسته است. گزارشی درمورد کشته‌شدگان یا زخمی‌های احتمالی حمله‌های هوایی اسرائیل به غزه منتشر نشده است. 

بنابر اعلام سازمان آتش‌نشانی اسرائیل، عصر شنبه ارسال بادکنک‌های آتش‌زا، موجب دو مورد آتش‌سوزی در مزارع منطقه اشکول در نزدیکی مرز نوار غزه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آتش‌‌بسی که با میانجیگری کشور مصر از ۳۱ اردیبهشت‌ (۲۱ ماه مه) به جنگ ۱۱ روزه اسرائیل و حماس در غزه پایان داد، شبه‌نظامیان فلسطینی بارها بادکنک‌های آتش‌زا به‌سمت خاک اسرائیل ارسال کرده‌اند که حمله‌های هوایی ارتش آن کشور به مواضع حماس را به‌دنبال داشته است.  

علاوه‌بر این، گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی روز شنبه اعلام کردند که با هدف فشار بر اسرائیل برای کاهش محدودیت‌های اعمال‌شده بر نوار غزه، تجمع‌های اعتراضی در مرز این ناحیه با اسرائیل را از سر می‌گیرند. 

بنابر اعلام ارتش اسرائیل، صدها فلسطینی شنبه شب ضمن تجمع در نزدیکی مرز و آتش‌زدن لاستیک خودرو، مواد منفجره به آن‌سوی مرز پرتاب کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اسرائیل با شلیک گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی بسعی در متفرق کردن تجمع داشته است. 

مقام‌های بهداشتی غزه اعلام کردند که در این درگیری‌های مرزی، ۱۱ فلسطینی زخمی شده‌اند که جراحت سه نفر از آن‌ها بر اثر تیراندازی مستقیم بوده است.  

هفته گذشته نیز درپی درگیری‌ها و تیراندازی در جریان تجمع اعتراضی فلسطینی‌ها در مرز اسرائیل، ۴۱ فلسطینی و یک سرباز مرزبانی اسرائیل زخمی شده بودند. 

صبح روز شنبه، مراسم تشییع و خاکسپاری عمر حسن ابوالنیل، نوجوان ۱۲ ساله‌ای که در جریان درگیری‌های مرزی و تیراندازی هفته پیش به‌شدت زخمی شده بود، با حضور صدها نفر در نوار غزه برگزار شد.

بیشتر از جهان