نیروهای فرانسوی حتی در صورت خروج آمریکا در عراق می‌مانند

کنفرانس بغداد رهبران عرب و ایران و ترکیه را گرد هم آورده است

تاکید مکرون بر باقی ماندن نیروهای فرانسوی در عراق - AFP / IRAQI PRIME MINISTER'S PRESS OFFICE

در حاشیه کنفرانس بغداد، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با اشاره به حضور نیروهای ائتلاف در عراق اظهار داشت نیروهای نظامی فرانسوی حتی در صورت خروج ایالات متحده، در عراق باقی خواهند ماند.

به نوشته اسرائیل تایمز، مکرون با حضور در یک کنفرانس خبری در بغداد گفت: «صرف نظر از انتخاب آمریکایی‌ها، ما حضور خود را در عراق برای مبارزه با تروریسم را حفظ خواهیم کرد.»

او در گفتگو با مصطفی الکاظمی افزود: «همه ما می‌دانیم که نباید گارد خود را پایین بیاوریم، زیرا داعش همچنان یک تهدید است و من می‌دانم که مبارزه با این گروه‌های تروریستی در اولویت دولت شما قرار دارد.»

در مقابل الکاظمی گفت: عراق و فرانسه «شرکای کلیدی در جنگ علیه تروریسم» هستند.

مکرون در سخنانش در ابتدای این کنفرانس اظهار داشت برگزاری این نشست، عزم عراق برای برپایی صلح در منطقه خاورمیانه را نشان می‌دهد. 

او گفت که عراقی‌ها از جنگ‌های طولانی خسته‌اند و این کشور باید به سمت ثبات و توسعه رهنمون شود. مکرون گفت که فرانسه حاضر به همکاری با عراق در این زمینه است و کشورش به تقویت حاکمیت و استقلال عراق متعهد است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکرون همچنین از اعزام نمایندگانی از اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات پارلمانی عراق خبر داد و گفت که کشورش پروژه‌های توسعه‌ای گسترده‌ای در عراق در دست اقدام دارد.

رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که او و کشورش متعهد به حمایت از کشورهایی هستند که در نوک پیکان مبارزه با تروریسم جهانی قرار داشته‌اند.

 عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و عبدالله دوم، پادشاه اردن، در این اجلاس با حضور وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی شرکت کردند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، شیخ صباح الخالد الصباح، نخست وزیر کویت و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در این مراسم حضور دارند.

تصرف افغانستان توسط طالبان تحت الشعاع اجلاس روز شنبه در بغداد قرار گرفت که در آن رهبران مهم منطقه‌ای و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گرد هم آمده بودند.

این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که عراق که مدت‌ها از قربانیان جهادگرایان بوده است، سعی می‌کند خود را به عنوان میانجی بین کشورهای عربی و ایران معرفی کند.

بیشتر از جهان