علی شمخانی آمریکا و اسرائیل را تهدید کرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اظهارات بایدن در مورد برنامه هسته‌ای ایران را «تهدید غیرقانونی» خواند

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران۰STR / FARS NEWS AGENCY / AFP

یک روز پس از اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، درباره نحوه مقابله با جاه‌طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، آن را یک «تهدید غیرقانونی» دانست.

بایدن روز جمعه در دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در کاخ سفید گفت: «ما به دیپلماسی اولویت می‌دهیم و خواهیم دید که ما را به کجا می‌برد. اما اگر دیپلماسی ناکام ماند، آماده‌ایم به گزینه‌های دیگر روی آوریم.»

شمخانی روز شنبه در واکنش به آن، در توییتی تاکید بر استفاده از «گزینه‌های دیگر» را تهدید غیرقانونی علیه یک کشور دیگر خواند، و نوشت که آن اظهارات، «حق ایران برای پاسخ‌گویی متقابل علیه "گزینه‌های در دسترس" را تثبیت می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و ایالات متحده از اوایل امسال برای بازگشت متقابل به پیروی کامل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، مذاکرات غیرمستقیمی را در وین آغاز کردند که پس از شش دور، تا روی کار آمدن دولت جدید در ایران، متوقف شد.

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام، در چند گام از تعهدات هسته‌ای‌اش فاصله گرفت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود، از توسعه غنی‌سازی اورانیوم (در ایران) در سطح ساخت سلاح هسته‌ای خبر داد.

یک روز پس از آن که حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی، گفت که این وزارتخانه را به برجام گره نخواهد زد، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، هشدار داد که «زمان به نفع برجام نیست.»

رویکرد دولت ابراهیم رئیسی در برابر مذاکرات وین هنوز دقیقا مشخص نیست، با این حال، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران روز شنبه گفت که این مذاکرات باید با «پلتفرم جدید» ازسرگرفته شود.

رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران که حرف آخر را در سیاست‌های کشور می‌زند و بارها از بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب گفته است، امروز نیز در دیدار با اعضای کابینه ابراهیم رئیسی آن اظهارنظر را تکرار کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای گفت، تفاوتی میان دولت کنونی و پیشین آمریکا وجود ندارد، زیرا به گفته او، جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا، همان خواسته‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق، را در حوزه هسته‌ای از ایران دارد.