علی خامنه‌ای: پشت صحنه سیاست خارجی آمریکا یک گرگ درنده است

حکومت ایران طی سال‌های اخیر به حمایت رسمی از گروه طالبان پرداخته است

 خامنه‌ای به تندی به به آمریکا - عکس از وب سایت علی خامنه ای

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با هیئت دولت، در رابطه با اقدامات آمریکا در افغانستان و بدون اشاره به حمایت حکومت ایران از گروه طالبان، اظهار داشت: «مطالبه اینها همان مطالبه ترامپ است و هیچ تفاوتی نکرده است. انصافاً در پشت صحنه سیاست خارجی آمریکا یک گرگ درنده است که برخی مواقع به یک روباه حیله‌گر تغییر می‌کند. نمونه‌اش وضعیت امروز افغانستان است.»

علی خامنه‌ای که به مناسبت هفته دولت با اعضای دولت سیزدهم جمهوری اسلامی دیدار کرده بود، با تاکید بر اینکه «دولت کنونی آمریکا هم هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد»، گفت: «اینها کار آمریکاست. این سختی‌هایی هم که می‌کشند، این حوادثی که دارد پیش می‌آید پی‌درپی، پی‌درپی این حادثه روز پنجشنبه، این کشتارها، همه‌اش کار آمریکاست.»

وی در ادامه با ادعای اینکه جمهوری اسلامی حامی ملت افغانستان است، افزود: «نوع رابطه ما با دولت‌ها بستگی به نوع رابطه آنها با ما دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر، رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای غربی، گروه طالبان را که سابقه حمله و قتل چند تن از دیپلمات‌های ایرانی را در کارنامه خود دارند، نیروهای «امارت اسلامی» خوانده  و در حساب توییتری خود نوشته بود: «اداره هرات در اختیار نیروهای امارت اسلامی درآمده است. سرکنسول، دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران داخل ساختمان هستند.»

چندی پیش نیز، احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «طالبان یکی از جنبش‌های اصیل منطقه و با زمینه قوم پشتون است. حضور در سفارت جمهوری اسلامی در دوحه را بایستی به فال نیک گرفت. همکاری با آنان می‌تواند به گسترش ثبات در جامعه افغانستان و جلوگیری از نفوذ گروه‌هایی همچون داعش منجر شود. نباید در دام بازنمایی‌های اشتباه رسانه‌های آمریکایی از آنان بیفتیم.»

این سخنان در پی آن مطرح شد که هیئتی از دفتر سیاسی طالبان، با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر، کشته‌شدن محسن فخری‌زاده را تسلیت گفت.

در همین راستا، دکتر نعیم، سخنگوی دفتر طالبان در قطر، در یک رشته توییت گفته بود هیئتی از طالبان به دعوت مقام‌های جمهوری اسلامی برای مذاکره در مورد وضعیت مهاجران افغان ساکن در ایران و مسائل سیاسی افغانستان، به تهران رفته‌ است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز این سفر را تأیید کرد و عکس‌هایی نیز از دیدار جواد ظریف با هیئت طالبان در رسانه‌ها منتشر شد.

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی مبنی‌بر تأسیس دفتر طالبان در ایران منتشر شد. وال استریل ژورنال در سال ۲۰۱۲ در گزارشی نوشت که این گروه در شهر زاهدان، دفتری را تأسیس کرده است. در این گزارش آمده است که شنود برخی مکالمات تلفنی این گروه نشان می‌دهد که آنها با سپاه قدس در ارتباط هستند. در همین راستا سایت صراط نیوز، نزدیک به اصول‌گرایان نوشت که این گروه برای دیدار با سران سپاه پاسداران وارد ایران شده است.

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان امروز خود به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان اشاره کرد و موضوعی که اتفاقاً این روزها مورد توجه افکار عمومی است. به نظر می‌رسد بر خلاف ادعای رهبر جمهوری اسلامی، تولید مواد مخدر به سود حکومت ایران نیز هست.

بخش عمده‌ای از این تریاک از طریق خاک ایران به اروپا صادر می‌شود. مقامات مبارزه با مواد مخدر در ایران به این نتیجه رسیده‌اند که اگر جلوی ترانزیت مواد مخدر را بگیرند، قاچاقچی‌ها مواد را در نقطه خطر توزیع می‌کنند و خود از آن نقطه می‌گریزند. این احتمال وجود دارد که دست‌های پنهان با تسهیل عبور و ترانزیت مواد مخدر از داخل ایران ثروت‌های کلانی هم کسب می‌کنند.

در همین رابطه، وال استریت ژورنال می‌نویسد ایران صادرات سوخت به افغانستان که در نتیجه جنگ بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان مختل شده بود را، دوباره از سر گرفته است. گفته می‌شود که طالبان در حال حاضر دلارهای به دست آمده از تجارت مواد مخدر را به اقتصاد ایران که تحت تحریم‌های بین‌المللی خرد شده، ارسال می‌کند.

ایران به دلیل تحریم‌های ایالات متحده از دستیابی به بازار جهانی دلار باز مانده است و تمایل طالبان برای تجارت با همسایه خود، این فرصت را به ایران می‌دهد تا دلارهای مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و تقویت ارزش پول خود را به دست آورد.

در همین حال، این توافقنامه طالبان را نیز قادر می‌سازد که از تحریم‌های بین‌المللی در مورد تجارت و امور مالی رها شود و کالاهای اساسی مورد نیازش را خریداری کند. چیزی که برای حفظ اقتصاد بیمار افغانستان ضروری است.