همان چهره‌ها، همان مشکلات

رئال وایادولید بازیکنان رئال مادرید را در ورزشگاه برنابئو متوقف کرد

Christof STACHE / AFP

پیش از بازی شنبه شب مقابل رئال وایادولید، اقدامات انجام شده برای نوسازی ورزشگاه سانتیاگو برنابئو از داربست‌های پیرامون این ورزشگاه قدیمی و پر از یادگار معلوم بود. بعد بازی شروع شد و نشان داد که بازسازی تیم رئال مادرید چگونه حتی پیش از شروع، متوقف شده است. وایادولید که از مدت‌ها پیش قرار بود با خاک یکسان شود، به تساوی شایسته ۱-۱ مقابل یاران ۱۱ نفره رئال مادرید دست یافت.

تیم رئال مادرید هنگام اولین حضور خود در ورزشگاه برنابئو در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰، ترکیب آشنایی از فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵ داشت. تمام ۱۰ بازیکنی که وقتی زیدان برای اولین بار هدایت تیم را در ژانویه ۲۰۱۶ بر عهده گرفت در آن بازی می‌کردند، از جمله بازیکنان نیمکت‌نشینی مانند گرت بیل، جیمز رودریگوئز و ایسکو، در ترکیب اصلی تیم حضور داشتند.

دشواری به هم زدن ترکیب تیمی که با هم رشد کرده و قهرمان سه دوره لیگ قهرمانان شده، یکی از دلایل ترک زیدان در تابستان ۲۰۱۸ بود و ظاهرا بازگشت او در ماه مارس قرار بود منجر به تغییری اساسی در ترکیب تیم و بازسازی آن شود.

اما بازی شنبه همان چهره‌های قدیمی و همان مشکلات قدیمی را به نمایش گذاشت وقتی رئال مادرید بازی را با قدرت شروع کرد و حتی چند موقعیت جدی را از دست داد ولی بعد خسته شد و تمام توان تاکتیکی خود را از دست داد. حریف کمتر شناخته‌شده اعتماد به نفس یافت و همان‌طور که طی دو فصل گذشته بارها اتفاق افتاده، حریف رئال مادرید، تیم برتر میدان در پایان بازی دیده شد.

وقتی تنها ۷ دقیقه به پایان بازی، کریم بنضما رئال مادرید را با گل خود، که صرفا حاصل نبوغ انفرادی او بود، پیشتاز بازی کرد، به نظر رسید که این بار رئال مادرید توانسته با یک برد از شر این بازی خلاص شود. ولی کمی بعد با فقدان قابل‌توجه تمرکز در دیوار دفاعی، و اشتباه اصلی از کاپیتان تیم، سرجیو راموس، و دیگر مدافع تیم ملی اسپانیا، دنی کارواهال، سرجی گواردیولا توانست گل تساوی را سزاوارانه به ثمر رساند.

بعد از بازی، زیدان اظهار داشت که احساس می‌کند دلیل مشکل را می‌داند. او گفت: «در ادامه بازی بعد از دقیقه ۸۴، ما باید کاملا با اراده‌ای قوی برای آنچه نیاز داشتیم آماده می‌بودیم. ما کار سخت اصلی که گل زدن باشد را انجام داده بودیم و فقط می‌بایست این توپ لعنتی را برای ادامه بازی از محوطه جریمه خود دور نگاه می‌داشتیم. ما در دفاع خود غافلگیر شدیم و سخت بود که جلوی آن حمله را گرفت. ما شایسته نتیجه بهتری بودیم، در نیمه اول، خیلی خوب بازی کردیم».

زیدان درست می‌گوید که رئال مادرید نیمه اول بازی را بسیار بهتر از آنچه آغاز کرد که در پایان نیمه دوم به رختکن رفت. بازیکنان نیمکت‌نشین، بیل، جیمز و ایسکو که که به ترکیب اصلی بازگشته بودند از همان آغاز بازی می‌خواستند خود را ثابت کنند. به نظر می‌رسید حتی هواداران برنابئویی هم به بازیکنانی که قبلا با سوت خود هوی‌شان کرده بودند، شانسی دوباره داده‌اند، کما این که گرت بیل با تشویق پرشور هواداران روبه‌رو شد و به نظر می‌رسید تماشاچیان تصمیم سابق جیمز مبنی بر پیوستن به باشگاه همسایه، اتلتیکو مادرید، را فراموش کرده‌اند.

دروازه‌بان تیم مهمان، جوردی ماسیپ، اما در طول این بازی با سختی‌ خاصی مواجه نشد، چرا که شوت بیل از موقعیت عالی ۱۵ متری جلوی دروازه در چارچوب نبود و جیمز هم دو بار شانس عالی گل‌زنی را روی خط محوطه جریمه از دست داد.

بدون حضور لوکا مودریچ محروم در ترکیب تیم، بسیاری از پاس‌های مادریدی ها زمینی و کوتاه بود. ایسکو هم که دائم درگیر عادت اعصاب‌خردکن همیشگی خود بود، شکست بازیکن حریف با مهارتی خاص و بعد از دست دادن یک پاس ساده. جلوی دو ردیف دفاعی چهار نفره رئال وایادولید که کاملا منظم بازی می‌کرد، خیلی شلوغ بود و در طول ۹۰ دقیقه بیشتر ۲۲ ضربه مادریدی‌ها به سمت دروازه شوت‌های از فاصله دور و ضربه سر بود. فقط ۴ شوت از این ۲۲ ضربه در چارچوب بود.

در همین حال، با بی‌دقت‌تر شدن پاس‌ها و مشخص شدن فواصل خالی میان خط دفاعی و هافبک‌های مادرید، وایادولید از چهار ضدحمله بهره برد که در آنها تعداد مهاجمان این تیم از مدافعان مادرید بیشتر بود.  بعد هم که گل تساوی به ثمر رسید. حتی پس از بازی، زیدان هنوز منکر این بود که تیمش هرگونه مشکل استقامتی یا آمادگی جسمانی داشتند.

او گفت: «مشکل مساله استقامت فیزیکی بازیکنان نبود. اگر ما بخواهیم بازی دوم فصل را با خستگی آغاز کنیم که مشکلی جدی خواهیم داشت. مشکل این بود که ما نیمه دوم را با روحیه و اراده ضعیف‌تری آغاز کردیم و بازی‌مان به روانی نیمه اول نبود. وقتی ما روان بازی نکنیم به مشکل برمی‌خوریم. اگر کل ۹۰ دقیقه را مانند نیمه اول بازی می‌کردیم شانس زیادی برای پیروزی داشتیم».

این مربی فرانسوی کاملا از قبول واقعیتی آشکار سر باز می‌زند؛ این که تیمی پر از ستاره‌های ماهر ولی پا به سن گذاشته ممکن است در آغاز جلوی حریفان خود بدرخشد، ولی نخواهد توانست این سطح از بازی را برای ۹۰ دقیقه نگاه دارد چه برسد به کل فصل.

زیدان در ملاقات‌های خصوصی گلایه کرده است که چگونه برنامه‌های وی برای نقل‌وانتقال، به ویژه خرید پاول پوگبا و فروش بیل ۳۰ ساله و جیمز ۲۸ ساله با مخالفت پرز مواجه شده است. اما به هر صورت در نظر عموم همواره ادعا داشته که به درخشش دوباره ستاره‌های کهکشانی کم‌سویش ایمان دارد. او روز جمعه گفت: «گرت قبلا هم نشان داده که می‌تواند بازیکنی بزرگ باشد، و اکنون وقت آن رسیده که عظمت خود را دوباره به نمایش گذارد.» وی همچنین به گونه‌ای کمتر قانع‌کننده ادامه داد: «جیمز هم مانند گذشته و به عنوان فوتبالیستی خوب به زمین بازگشته است».

زیدان که خود نیز هنگام پیوستن به رئال مادرید در سال ۲۰۰۱، ۲۹ ساله بود، به نظر نمی‌رسد معتقد باشد برنابئو جای بازی بازیکنانی باشد که هنوز استعدادهای خود را تکمیل نکرده‌اند.  بعد از این که زیدان حاضر نشد به آنها بازی دهد و باشگاه رئال مادرید آنها را به باشگاه‌های دیگر قرض داد، جوانان باآینده‌ای مانند سرجیو رگیلون، مارتین اودگارد و دنی کبایوس حضور درخشانی در آن باشگاه‌ها داشته‌اند. او حتی به هیچ یک از وینسیوس جونیور یا رودریگو گوئز هم اعتماد کامل ندارد علی‌رغم این که پرز ۱۰۰ میلیون پوند را خرج به خدمت‌گیری این نوجوانان برزیلی کرده است. بزرگ‌ترین بازیکن خریداری شده که به نظر زیدان آماده بازی برای رئال مادرید است، ادین هزارد ۲۸ ساله است که او نیز با جراحت وارده، آغاز فصل را از دست داده است.

در همین حال، رقبای مادرید در لالیگا به شدت تیم‌های خود را متحول کرده‌اند که در بازی‌های یکشنبه کاملا آشکار بود. بارسلونا حتی بدون حضور لیونل مسی و لویی سوارز، رئال بتیس را با نتیجه ۵-۲ شکست داد که دو گل عالی در این میان توسط بازیکن خریداری شده در تابستان، انتونین گریزمان به تور نشست، این بازی همچنین شاهد یک حمله بی‌نظیر از دانش‌آموخته آکادمی جوانان بارسلونا، کارلز پرز، و همین‌طور اولین حضور انسو فاتی ۱۶ ساله در ترکیب تیم بود. اتلتیکو هم تا کنون از دو بازی خود هر دو را برده است، به ویژه با پاس تنها گل بازی توسط بازیکن اعجاب‌برانگیز جدید، جائو فلیکس در مصاف سخت در دربی خود مقابل لیگانز.

رئال مادرید ممکن است هنوز به خرید و فروشی دست بزند چرا که مهلت نقل‌وانتقال‌های لیگ اسپانیا تا ۷ روز دیگر مهیاست. راموس پس از بازی شنبه شب در برنابئو، نیمار را «یکی از سه بازیکن برتر فوتبال در جهان» نامید و این بازیکن برزیلی صبح روز بعد به روی جلد مجله ورزشی مارکا (Marca) ظاهر شد.

اما مقامات باشگاه رئال مادرید هنوز پیشنهادی جدی به پاریس سنت ژرمن نداده‌ند و ظاهرا بودجه بیشتری برای این مخارج گران‌قمیت و خریداری‌های تابستانه ندارند. وقتی از زیدان در روز جمعه درباره احتمال نقل‌وانتقال دیگری پرسیده شد با نیمی لبخندی و نیمی اخم، پاسخ داد: «واقعا نمی‌توانم بیشتر منتظر ۲ سپتامبر بمانم تا این روز سپری شود و شما دیگر چنین سوال‌هایی از من نپرسید.»

بازیکنان مشهور و قدیمی مادرید شاید معتقدند بعد از استراحت در فصل قبل اکنون از نظر ذهنی آماده بوده و به اندازه کافی انگیزه دارند که عناوین بیشتری را در لالیگا از آن خود کرده و دوباره جام لیگ قهرمانان را بالای سر ببرند. اما این که آیا بدن و آمادگی جسمانی ایشان به آنها چنین اجازه‌ای بدهد یا نه و این که بتوانند کل فصل را دوام بیاورند، جای سوال است. بازی شنبه و به ویژه این که چنین نام‌های بزرگی نتوانستند از یک پیروزی دیرهنگام ۱-۰ برای مدتی اندک دفاع کنند نیز حاکی از عدم تمرکز فکری این بازیکنان است.

اکنون حداقل ۳ سال از خرج ۶۰۰ میلیون پوندی برای بازسازی برنابئو با سقفی متحرک مزین به صفحه‌نمایش‌های صوتی و تصویری می‌گذرد. زیدان قطعا مهلت کمتری خواهد داشت تا این تیم را به تیمی که توان بردن جام‌هایی بزرگ دارد تبدیل کند. در روز شنبه  ورزشگاه فضایی بخشاینده داشت ولی عدم افزایش هرگونه بازیکن جدید درخشان یا هیجان‌آور به ترکیب تیم به این معنی خواهد بود که حوصله تماشاچیان سرخواهد رفت و سوت‌های اعتراضی دوباره به زودی از سر گرفته خواهد شد.  

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/sport

© The Independent

بیشتر از ورزش