امارات به تخلیه ۲۸ هزار نفر از افغانستان کمک کرد

امارات متحده عربی تا زمانی که در فرودگاه کابل امنیت برقرار است، مایل است با ایالات متحده و سایر کشورها برای کمک به تخلیه شهروندان خارجی و افغان‌ها همکاری کند

از میان افرادی که در امارات مستقر شده‌اند، ۳۰ درصد کودک، ۳۰ درصد مرد و ۴۰ درصد زن‌اند - Etat Major des Armées / AFP

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه و همکاری بین‌المللی امارات متحده عربی با اشاره به تلاش هزاران نفر برای خروج از افغانستان گفت که امارات خروج بیش از ۲۸ هزار نفر از افغانستان را تسهیل کرده است.

به گزارش خلیج تایمز، این مقام دولتی گفت که از ابتدای ماه اوت ۸۵۰۰ نفر از طریق شرکت‌های هواپیمایی ملی و فرودگاه‌های امارات به این کشور وارد شده‌اند.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی در فرودگاه کابل، افزود امارات متحده عربی از ۳۱ آگوست و با خروج آمریکا از افغانستان، تسهیل عملیات تخلیه از کابل را متوقف خواهد کرد.

به گفته این مقام، امارات متحده عربی تا زمانی که در فرودگاه کابل امنیت برقرار است، مایل است با ایالات متحده و سایر کشورها همکاری کند.

او با تاکید بر اینکه برای عملیات تخلیه تنها با آمریکا هماهنگ است و با طالبان رابطه‌ای ندارد، گفت که وضعیت امنیتی در فرودگاه به خطر افتاده است و امارات متحده عربی از این موضوع نگران است.

در ۲۰ اوت، امارات متحده عربی با میزبانی ۵۰۰۰ شهروند افغانستان که قصد رفتن به کشورهای ثالث داشتند، موافقت کرد. وزارت امور خارجه و همکاری بین‌المللی امارات اعلام کرد که پس از درخواست ایالات متحده، میزبان اتباع افغانستان خواهد بود.

از میان افرادی که در امارات مستقر شده‌اند، ۳۰ درصد کودک، ۳۰ درصد مرد و ۴۰ درصد زن هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام ارشد اماراتی، چند مورد مثبت کووید-۱۹ در میان افغانستانی‌های مقیم امارات وجود دارد که از سایرین جدا شده‌اند. افرادی هم که دچار جراحت شده‌اند در بیمارستان بستری شده و تحت درمان رایگان قرار می‌گیرند. پس از فرود هواپیما در امارات، یکی از زنان نیز زایمان کرد. امارات متحده عربی طیف وسیعی از خدمات شامل اسکان، خدمات درمانی و مواد غذایی به این افراد را ارائه می‌دهد.

افراد دیگری که با کمک امارات متحده عربی تا به حال تخلیه شده‌اند شامل اتباع فرانسه، انگلستان، ژاپن، استرالیا، ایالات متحده، نیوزلند، لتونی، اسپانیا و مکزیک بوده‌اند.

امارات با همکاری ایالات متحده، یک مرکز حمل و نقل در ابوظبی تأسیس کرد که از آنجا مسافران از افغانستان قبل از ادامه سفر به ایالات متحده یا کشور ثالث تحت آزمایش‌های بهداشتی و امنیتی قرار می‌گیرند.

تحت هماهنگی اداره ملی مدیریت بحران و بلایای اضطراری، امارات متحده عربی با تیم سفارت آمریکا، از جمله افسران کنسولی و گمرکی و مرزی، در حال پردازش شبانه‌روزی اطلاعات مسافران است.

امارات متحده عربی اعلام کرده که از ظرفیت کامل خود استفاده کرده است. او گفت که اولین دسته از تخلیه‌شدگان از افغانستان، روز پنجشنبه به کشورهای مقصد خود در ایالات متحده و اروپا پرواز می‌کنند.

بیشتر از جهان