سفید کردن بام‌ها و کاشتن درخت برای مبارزه با تغییر اقلیم در سیدنی

سیدنی معمولاً در تابستان دچار موج‌های شدید گرما می‌شود و دمای هوا در این شهر به ۵۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد

سیدنی اولین شهری نیست که برای کاهش دما از راهبرد «بام‌های خنک» استفاده می‌کند - SAEED KHAN / AFP

شهرداری سیدنی برای کمک به مقابله با تغییر اقلیم و کاهش گرمای سوزان تابستان، تیره بودن بام خانه‌های نوساز را ممنوع کرد و از ساکنان این شهر خواست در هر باغچه یک درخت بکارند.

بر اساس این طرح، رنگ بام خانه‌های نوساز باید روشن باشد و مساحت محوطه این خانه‌ها باید آنقدر باشد که در حیاط پشتی یک درخت جا بشود.

این قانون جدید ابتدا در محله حومه‌ای ویلتون در جنوب غربی این شهر اجرا می‌شود که خانه‌سازان تعداد زیادی خانه با بام تیره ساخته‌اند.

شهر سیدنی معمولاً در تابستان دچار موج‌های شدید گرما می‌شود و دمای هوا در این شهر به ۵۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. «کارگروه بین‌دولتی تغییر اقلیم» درماه جاری با انتشار گزارشی هشدار داد دمای خشکی در استرالیا از سال ۲۰۱۰ تا کنون تا ۱.۴ درجه سانتی‌گراد افزایش یاقته است.

عموماً شهرها به علت وجود ساختمان‌های بتنی و جاده‌های آسفالت که گرما را جذب می‌کند بسیار گرم‌تر از مناطق روستایی می‌شود. روشن‌تر بودن رنگ بنای ساختمان‌ها موجب به حداقل رسیدن جذب گرمای خورشید و بازتابش بیشتر نور می‌شود و دمای داخل ساختمان‌ها را پایین‌تر نگه می‌دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راب استوکز وزیر برنامه‌ریزی و امور فضاهای عمومی ناحیه نیو ساوت ولز گفت بام‌ تیره گرم را در خود نگه می‌دارد  و باعث افزایش درجه حرارت محیط خیابان‌ها و در نتیجه افزایش حرارت در پایتخت می‌شود.

او گفت «عزم خود را جزم کرده‌ایم که به خنک نگه داشتن خانه‌‌ و خیابان‌ در ماه‌ها تابستان کمک کنیم، مخصوصاً در حاشیه جنوب غربی سیدنی.»

آقای استوکز هم‌چنین خاطرنشان کرد بام‌ تیره منجر به بالا رفتن هزینه برق مورد نیاز برای خنک کردن خانه نیز می‌شود. او افزود «نیاز به سازگاری با شرایط و کاهش دمای شهر چالش آینده نیست، بلکه همین امروز گریبانگیر ما است.»

متیو سانتاموریس استاد معماری کارآمد دانشگاه نیو ساوت ولز در مصاحبه با سیدنی مورنینگ هرالد گفت استفاده از «بام خنک» می‌تواند مصرف انرژی ساختمان‌های عایق‌نشده در غرب سیدنی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

شورای ناحیه غربی سیدنی نیز از این اقدام استقبال کرد. بری کالورت رییس این شورا گفت: «این که بام را رنگ روشن بزنیم هیچ هزینه اضافه‌ای ندارد اما موجب صرفه‌جویی چشم‌گیر در هزینه انرژی و کاهش چشمگیرتر دمای مناطق حومه سیدنی می‌شود.»

سیدنی اولین شهری نیست که برای کاهش دما از راهبرد «بام‌های خنک» استفاده می‌کند. در سال ۲۰۱۷ بام بیش از ۳ هزار خانه را در شهر احمدآباد در غرب هند با گچ سفید و پوشش مخصوص بازتابنده نور پوشاندند. دمای هوا در این شهر گاهی به ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

در نیویورک نیز برای کاهش دمای داخلی ساختمان‌ها، مساحتی معادل ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع از بام خانه‌ها را سفید رنگ زده‌اند.

اما اجرای این طرح در سیدنی با انتقادات متخصصانی هم روبه‌رو شده است. استفن مک‌ماهون رییس شعبه نیو ساوت ولزِ مؤسسه توسعه شهری استرالیا سیاست بام‌های خنک را «خام و ناکارآمد» توصیف کرد.

«با اجرای این طرح محله‌های تازه‌ساز اسیر کاغذبازی‌ اجباری و نامطلوب می‌شوند و کارایی دمایی ساختمان‌ها هم چندان بهبود پیدا نمی‌کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان