جمهوری‌خواهان خواستار استعفا و برکناری رئیس جمهوری آمریکا شدند

درپی انفجارهای روز پنجشنبه در کابل سناتور بلک‌برن خواهان استعفای جو بایدن، کامالا هریس، معاون او، شد

بایدن گفت که آمریکا انتظار این حمله تروریستی را داشت و مسئولیت آنچه اتفاق افتاده را برعهده می‌گیرد- Drew Angerer/ Getty Images via AFP

درپی حمله‌های انتحاری مرگبار روز پنج‌شنبه در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کابل که به کشته و زخمی‌شدن شماری از نظامیان ایالات متحده منجر شد، فهرست بلندبالایی از سیاستمداران جمهوری‌خواه آمریکایی خواستار استعفا یا استیضاح جو بایدن، رئیس جمهوری آن کشور شدند.

پس از بحران ناشی از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تسلط طالبان بر آن کشور، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، نخستین سیاستمداری بود که ضمن انتقاد شدید از عملکرد جو بایدن در این موضوع، خواهان کناره‌گیری و استعفای او شده بود. 

انتقادها به بایدن در رابطه با چگونگی مدیریت خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان در روزهای گذشته ادامه داشت، اما پس از کشته‌شدن دست‌کم ۱۳ نظامی آمریکایی در حملات روز پنجشنبه، چهارم شهریورماه، در نزدیکی فرودگاه کابل، انتقادها به‌شدت بالا گرفت و تعداد زیادی از جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا خواستار کناره‌گیری جو بایدن شدند. 

سناتور جمهوری‌خواه، مارشا بلکبرن، در حساب توییتر نوشت: «جو بایدن، کامالا هریس، آنتونی بلینکن، لوید آستین و ژنرال مارک میلی، همگی باید استعفا بدهند، یا با استیضاح و برکناری از جایگاه خود مواجه می‌شوند.»

جو بایدن گفت در واکنش به آنچه که پنجشنبه در نزدیکی فرودگاه کابل رخ داد، اعلام کرد که آمریکا انتظار این حمله تروریستی را داشت و مسئولیت آنچه اتفاق افتاده را برعهده می‌گیرد. اما جاش هیلی، سناتور جمهوری‌خواهی که پیش‌تر به‌دلیل بحران افغانستان خواهان کناره‌گیری تیم امنیتی جو بایدن شده بود، روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن نیروهای آمریکایی را نتیجه «شکست رهبری بایدن» دانست و خواستار استعفای او شد. 

سناتور راجر مارشال نیز در بیانیه‌ای خواستار «استعفای فوری» بایدن درپی «قتل عام» روز پنجشنبه شده است.

همچنین نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز در توییتی خواستار استعفا یا برکناری بایدن شد. او در حساب توییتر خود نوشت: «آیا بایدن باید به‌دلیل عملکردش در رابطه با افغانستان کنار برود یا برکنار شود؟ بله. اما در آن صورت باید با کامالا هریس سر کنیم که ده‌برابر بدتر خواهد بود. خدا کمکمان کند.»

سناتور جمهوری‌خواه، لیندزی گراهام نیز حتی پیش از حمله انتحاری فرودگاه کابل و در روز سه‌شنبه خواهان استیضاح جو بایدن به‌دلیل بحران افغانستان شده بود.

علاوه‌بر این دست‌کم ۲۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز خواستار استعفا یا استیضاح جو بایدن شده‌اند. از میان آن‌ها می‌توان به تام رایس، الیزی استفنیک، کلودیا تنی، مارجوری تیلور گرین اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درخواست‌ها برای کناره‌گیری جو بایدن از ریاست جمهوری درحالی است که پس از حمله انتحاری روز پنجشنبه داعش (داعش خراسان)، بعضی تحلیلگران و کارشناسان از اشراف اطلاعاتی طالبان درمورد آن حمله و به‌طور کلی ارتباط و نزدیکی نیروهای طالبان با داعش خبر می‌دهند. موضوعی که در صورت وجود شواهد قطعی بر آن، حکایت از چشم‌ فروبستن دولت بایدن بر رابطه گروه طالبان با گروه تروریستی داعش دارد.

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در دولت پیشین که اکنون از اعضای مقاومت در برابر طالبان در دره پنجشیر است، در حساب توییتر خود نوشت: «همه شواهدی که در دست داریم نشان می‌دهد ریشه‌های گروه داعش خراسان در طالبان و شبکه حقانی است و به‌ویژه افرادی از آن‌ها که در کابل بر سر کارند. نفی ارتباط طالبان با داعش یکسان/مشابه است با انکار پاکستان در شورای کویته. طالبان به خوبی از استاد خود آموخته است.» 

اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه در نشستی خبری که پس از حمله فرودگاه کابل برگزار کرد، از بی‌اطلاعی دولت بایدن از وجود هرگونه شواهدی مبنی بر خبر داشتن یا دخالت و همکاری نیروهای طالبان در آن حمله انتحاری خبر داد.   

ساکی در واکنش به درخواست‌های کناره‌گیری بایدن نیز گفت: «اکنون زمان مناسبی برای بازی‌های سیاسی نیست.»