امرالله صالح: داعش در طالبان و شبکه حقانی ریشه دارد

شورای امنیت در گزارشی با اشاره به القاعده اعلام کرده که این سازمان در دست‌کم ۱۵ ولایت افغانستان حضور دارد

معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان از رابطه القاعده با طالبان خبر داد - WAKIL KOHSAR / AFP

در پی انفجارهای روز پنجشنبه در فرودگاه کابل، امرالله صالح، معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان با اشاره به فعالیت داعش در این کشور، در حساب توییتر خود نوشت: «همه شواهدی که در دست داریم نشان می‌دهد که گروه دولت اسلامی عراق و شام - خراسان در طالبان و شبکه حقانی به‌ویژه آن‌هایی که در کابل فعالیت می‌کنند ریشه دارد.»

روز پنجشنبه رئیس فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، سنتکام که عملیات در افغانستان به این مرکز محول شده است، اعلام کرد بر اثر دو انفجار در محوطه فرودگاه کابل، ۱۳ نظامی آمریکایی و ٦٠ شهروند افغانستانی جان خود را از دست دادند.

این مقام ارشد نیروهای مسلح ایالات متحده با بیان این که پیش‌بینی می‌شود حملات تروریستی داعش در افغانستان ادامه یابد، گفت احتمال انفجار بمب‌های جاسازی شده در خودرو در کابل بالاست و تهدیدهای «فوق‌العاده فعال» دیگری علیه فرودگاه کابل وجود دارد.

از زمان خروج سراسیمه نیروهای آمریکایی از افغانستان، بسیاری نسبت به احیای داعش هشدار داده بودند.

شورای امنیت در گزارشی که به تازگی در ماه ژوئن به استناد اطلاعات محرمانه از کشورهای عضو منتشر کرد، با اشاره به القاعده گفت که آن سازمان «در دست‌کم ۱۵ ولایت افغانستان حضور دارد» و شاخه‌اش در شبه جزیره هند، «از حمایت طالبان ولایت قندهار، هلمند و نیمروز برخوردار است».

سازمان ملل متحد معتقد است که القاعده و طالبان دست‌کم از سال ۱۹۹۹ که قطعنامه شماره ۱۲۶۷ شورای امنیت صادر شد، با یکدیگر رشته‌های ارتباطی داشته‌اند. در چارچوب آن قطعنامه، کمیته نظارت بر تحریم القاعده و طالبان ایجاد شد که وظیفه آن مسدود کردن دارایی‌ها، سفر، و ارسال اسلحه به این دو گروه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان و داعش هر دو گروه‌های اسلام‌گرای سنی افراطی‌اند که تشکیل حکومتی خودکامه تحت قانون شریعت را در سر می‌پرورانند و برای دستیابی به هدف خود حاضرند به خشونت هم متوسل شوند.

در بحبوحه بحران جاری در کابل که فرار مردم به سمت فرودگاه‌ها را شاهد بودیم، موضوع نگران‌کننده صحنه فرار و آزاد شدن پنج هزار زندانی از زندان پل‌چرخی در پایگاه هوایی بگرام بود که تا همین اواخر در دست نیروهای آمریکایی قرار داشت و ظاهراً در میان آنان، مبارزانی از القاعده و داعش هم حضور داشتند.

لئون پانتا، وزیر دفاع سابق ایالات متحده، در گفت‌وگو با برنامه «همه چیز تحت نظر» رادیو ملی آمریکا در هفته گذشته، ارزیابی صریح خود از فاجعه در حال وقوع را ارائه داد: «طالبان تروریست است و از تروریست‌ها حمایت خواهد کرد. اگر آن‌ها کنترل افغانستان را به دست بگیرند، برای من تردیدی وجود ندارد که بهشتی امن را برای القاعده، داعش و کل تروریسم فراهم خواهند آورد و به نظرم این تهدیدی صریح علیه امنیت ملی ایالات متحده است.»

بیشتر از جهان