اصرار قدرت‌ها و سازمان‌های اسلامی بر حل دیپلماتیک مناقشه الجزایر و مراکش

الجزایر با بیان شماری از اتهامات علیه رباط، اعلام کرد که مناسبات دیپلماتیک خود با مراکش را قطع می‌کند

رمطان العمامره، وزیر خارجه الجزایر اعلام کرد که مناسبات دیپلماتیک با مراکش قطع می‌شود-RYAD KRAMDI / AFP

سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و عربستان سعودی خواستار «گفت‌وگو»‌ میان الجزایر و مراکش برای حل اختلاف‌ها شدند.

به دنبال ماه‌ها تنش میان دو کشور همسایه الجزایر و مراکش در شمال آفریقا، الجزایر روز سه‌شنبه اعلام کرد که به دلیل «اقدامات خصمانه» مراکش، مناسبات دیپلماتیک با رباط را قطع می کند.

پیشتر وزارت خارجه مراکش درباره اقدام الجزیره ابراز تاسف کرده و آن را «غیرقابل‌توجیه»‌ توصیف کرده بود.

سازمان همکاری اسلامی متشکل از ۵۷ کشور و مستقر در جده، در بیانیه‌ای «خواستار مذاکره برای حل اختلاف‌های احتمالی» میان الجزایر و مراکش شد.

عربستان سعودی در بیانیه‌ای از هر دو طرف خواست برای کمک به ثبات و امنیت «مذاکره را در اولویت قرار دهند.»

احمد ابوالغیث، دبیرکل اتحادیه عرب، نیز در بیانیه‌ای «دو کشور را به خویشتن‌داری و پرهیز از افزایش تنش» فراخواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الجزایر روز سه‌شنبه ۲۴ ماه اوت، با بیان شماری از اتهامات علیه رباط، اعلام کرد که مناسبات دیپلماتیک خود با آن را قطع می‌کند.

مراکش و الجزایر هر دو متحد غرب هستند و بازیگرانی مهم علیه افراطی‌گرایی در منطقه ساحل در آفریقا به شمار می‌روند؛ قطع مناسبات آنها ممکن است دیپلماسی در شمال آفریقا و فراتر از آن را پیچیده کند.

وزیر خارجه فرانسه گفته است که الجزایر و فرانسه دوست و شرکای مهم پاریس هستند و پاریس به بهبود روابط  و مذاکره میان این دو کشور «مهم برای ثبات منطقه» متعهد است.

وزیر خارجه الجزایر، مراکش را به انجام «اقدامات گسترده و منظم جاسوسی»‌ علیه الجزایر متهم کرده و گفته است که مراکش با استفاده از جاسوس‌افزار اسرائیلی پگاسوس شماری از مقام‌ها و شهروندان الجزایری را شنود کرده است. مراکش این اتهام را رد کرده است.

حدود یک هفته پیش نیز عبدالمجید تبون، رییس‌جمهور الجزایر به شورای عالی امنیت ملی آن کشور گفته بود که «اقدامات تهاجمی مراکش به معنی نیاز به بازنگری در روابط و افزایش نظارت امنیتی» در مرز میان دو کشور است.

الجزایر همچنین درباره اظهارات سفیر مراکش در نیمه ماه ژوئیه و همچنین اظهارنظرهای وزیر خارجه اسرائیل در دیدار از مراکش در جریان عادی‌سازی مناسبات دو طرف انتقاد کرده و گفته بود که رباط راه را برای «اظهارنظرهای خصمانه قدرت‌های خارجی درباره الجزایر هموار کرده است،»

مراکش از جمله کشورهای عربی است که در چارچوب پیمان ابراهیم در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، مناسباتش با اسرائیل را عادی کرد.

سفیر مراکش در سازمان ملل گفته بود که مردم منطقه موسوم به «بلاد القبائل»‌ در شمال الجزایر باید حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشند. او همچنین ادعای الجزایر مبنی بر حمایت مراکش از گروه‌های جدایی‌طلب در آن منطقه را رد کرد. الجزایر گروه جنبش خودمختاری قبائل را تروریستی تلقی می‌کند.

این شرایط، در مقابل یادآور حمایت الجزایر از جنبش استقلال جبهه پلیساریو مستقر در جنوب این کشور است که با هدف خودمختاری صحرای غربی از مراکش تلاش می‌کند.

بیشتر از جهان